Gå till innehåll

Skandia Företag – logga in & kom igång

Enkel administration av tjänstepensioner och försäkringar – kostnadsfritt.

  • Få en bra överblick
  • Se fakturor och ladda ner kopior
  • Gör ändringar och se status
Kom igång kostnadsfritt Logga in med BankID

Enkel administration av tjänstepension & försäkringar


  • Bra översikt

Få en bra överblick  och känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.

  • Lätt att hitta

Se fakturor och aviseringar och filtrera fram all information du behöver när det passar dig.

  • Enkelt att ändra

Ändra lön, anmäl nya medarbetare och följ inskickade ärenden snabbt och enkelt.

Kom igång kostnadsfritt Boka demo

Så funkar Skandia Företag


Lär dig mer om Skandia Företag och hur det kan förenkla för dig – det tar bara 3 minuter!

Skandia Företag – vanliga frågor

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.

    Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt

    2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    Anmäl en huvudadministratör

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.

    4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom

    Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.

    För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:

    • ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
    • vara registrerad som administratör i Skandia Företag

    Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag

  • Det finns 4 olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    När firmatecknare ansöker om Skandia Företag anger hen vem som ska vara huvudadministratör. Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören har behörighet att:

    • lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedanför.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. 
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör. Anmäl ny huvudadministratör

    2. Administratör

    Administratören har behörighet att:

    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Administratör gruppföreträdare

    Behörigheten är för företag med gruppförsäkring hos oss. Administratör gruppföreträdare har behörighet att :

    • se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar.
    • se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.

    Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegruppliv­försäkringar. 

    Läs mer om gruppförsäkring

    4. Titta

    Titta har behörighet att:

    • se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.


    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvud­administratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören kan:

    • lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Anmäl en ny huvudadministratör

  • Nej, vi erbjuder inte transaktions- och sparkonton för företag, utan endast till privatpersoner.

  • Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören kan:

    • lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Anmäl ny huvudadministratör

  • Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan. Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt här.

  • Ja, ni som anlitar en partner för att sköta personaladministration kan använda tjänsten genom att ge behörighet till den externa partnern.

Alla frågor och svar

Kom igång – Administrera tjänstepension & försäkringar


Ansök

Fyll i en ansökan och utse en huvud­administratör.

Ansök om Skandia Företag

Logga in

Du får ett bekräftelse­mejl och kan enkelt logga in med BankID.

Logga in med BankID

Klart!

Få en enkel administration av tjänste­pension och försäkringar.

Få hjälp med att komma igång

Boka en demo

Något gick fel när formuläret skulle skickas.

Kontakta oss