Gå till innehåll

Frågor & svar

De vanligaste frågorna

  • Har du problem med BankID?
    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare?
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Om du behöver mer hjälp:
    Kontakta kundservice för hjälp.

  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du får via SMS. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID, Mobilt BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Din ränta beror på bolånets storlek, din belåningsgrad, om du har din tjänstepension hos oss och/eller om din bostad har energiklass A eller B. 

    Räkna på din bolåneränta i bolånekalkylen för att se din ränta, rabatt och månadskostnad baserat på de olika bindningstiderna.

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Du kan se din bolåneränta och bolånerabatt i internetbanken. Logga in och välj fliken Lån > Lånöversikt. Välj sedan ditt lånenummer.

  • Nej, du behöver inte kontakta oss för att starta din pensionsutbetalning.

    1-3 månader innan utbetalningen startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om vilka val du behöver göra inför utbetalning. Då kan du också skjuta upp din utbetalning. Genom att logga in kan du läsa mer om din försäkring och när den ska börja betalas ut.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen eller via din internetbank.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i appen

    1. Logga in i appen
    2. Klicka på "Konto"
    3. Klicka på ditt kort
    4. Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".

    Ändra köp- och uttagsgräns via internetbanken

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Så hör gör du:

    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in på banken
    3. Klicka på menyvalet Betala, Swish och Anslut nytt mobilnummer
    4. Det mobilnummer som du angett hos oss visas. Om mobilnumret är fel så ändrar du genom att kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
    5. Ange vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    6. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan "Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten" samt att du tagit del av "ordlista och standardiserade termer" för betaltjänster.
    7. Klicka på "Gå vidare"
    8. Ett SMS med en engångskod skickas till ditt mobilnummer, ange engångskoden i rutan i i din internetbank och klicka på "Godkänn"
    9. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten "Du är ansluten till Swish"
  • Hur mycket du kan låna styrs bland annat av din inkomst och vilka skulder du har. Du kan räkna på hur mycket du preliminärt kan låna hos oss utan att någon kreditupplysning görs. Du får svar direkt och ser då hur mycket du kan köpa en bostad för. 

  • Årsbeskeden skickas vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på om det gäller bank, privat försäkring, eller försäkring via jobbet. Kontrolluppgifterna skickas under vecka 2–4.

    Du hittar dina årsbesked och kontrolluppgifter genom att:

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och kontrolluppgifter

  • Ett ISK eller en värdepappersdepå kostar ingenting att öppna men när du handlar med fonder och aktier tillkommer vissa priser och avgifter.

    Läs mer priser och avgifter för depå.

    • Bolån mellan 50–70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 1 % per år
    • Bolån över 70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 2 % per år
    • Utöver detta behöver du som lånar mer än 4,5 gånger din/hushållets årliga bruttoinkomst amortera ytterligare 1 %

    Läs mer om amorteringskraven.

  • Kontakta oss på 0771-55 55 00 eller chatta med oss för att välja bindningstid för ditt bolån. Vi ger inga personliga råd, men svarar gärna på dina frågor om bolån.

    Läs mer om bunden och rörlig ränta.