Kundservice företag
Här kan du som företagare lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor.
Vanliga frågor
Frågor om fakturor
-
I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som e-faktura. Du anmäler det hos din bank.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem. Läs mer på Fakturor & betalningar.
-
Ja, fakturan för tjänstepensionen kan du få på mejlen. Hör av dig till oss på 0771-55 55 06 så hjälper vi dig.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.
-
Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.
Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.
-
Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
EDI står för Electronic Data Interchange och är ett samlingsnamn för all typ av elektronisk fakturering. EDI-faktura är alltså en faktura som skickas elektroniskt i formaten Svefaktura eller Peppol direkt till företagets affärssystem.
Tips! EDI-faktura är för dig som t.ex. använder Fortnox som affärssystem.
Fördelar med EDI
- Effektivt – slipper manuell hantering
- Hög precision – färre felregistreringar
- Enkelt – Du får fakturorna direkt efter att de genererats och kan importera filerna in i ekonomisystemet.
Bra att veta om EDI
För att komma igång med EDI behövs en FTP-server. Ni kan också behöva göra vissa anpassningar i ert befintliga system för att inläsningen av fakturorna ska fungera. Du väljer om ni sköter detta på egen hand eller använder er av en VAN-operatör.
Kom igång med EDI-faktura
För att komma igång med EDI-faktura behöver du:
- Organisationsnummer
- Avtalsnummer
- Fakturareferens
- Tjänsteleverantör/VAN-operatör
- GLN-nummer vid formatet Peppol
Om du har uppgifterna redo kan du kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med EDI-faktura.
Skandia Företag & vanliga frågor
-
Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag.
- Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
- Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
- Ändra lön och följ inskickade ärenden
-
Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan. Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt här.
-
Medarbetarna anmäler själva skada, sjukdom och ansöker om ersättning – snabbt, enkelt och säkert.
-
- Vi har lagt till hälsoförsäkringen, utan kostnad, när du och dina medarbetare har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.
- Vi har även lagt till en hälsoförsäkring i vår gruppsjukförsäkring. Läs mer om Gruppförsäkring för medarbetare.
- Det går också att teckna hälsoförsäkringen separat. Om företaget har tecknat den separat, kan du som är administratör i Skandia Företag se vilka som är försäkrade så här:
- Logga in på Skandia Företag
- På högra sidan välj Hitta en medarbetare
- Nu kommer du till medarbetarens sida och du kan se vilka försäkringar hen har.
Om du inte är administratör kan du ringa till kundservice eller kontakta din rådgivare. Inte behörig? Läs mer om Skandia Företag. - Medarbetaren kan logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård se om hen har en hälsoförsäkring.
-
Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören kan:
- lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
BankID & inloggning
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.
Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.
Läs mer om systemkrav hos BankID
Installationsproblem?
Kontakta då kundservice för hjälp. -
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Kontakta kundservice för hjälp. -
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank.
Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar.
Vanliga ärenden i Skandia Företag
Hämta fakturakopior
Se medarbetarnas försäkringar
Byt huvudadmin
Hittade du inte svar på din fråga?
Rådgivning
Boka företagsrådgivning
Bli uppringd för rådgivning
Hitta din rådgivare
Sök din företagsrådgivare
Chatta med oss
Vardagar 08.15-16
Medarbetare?
För dig som har tjänstepension eller försäkring genom jobbet.