Gå till innehåll

Aktuell information, instruktionsfilmer och frågor & svar

Här får du ta del av aktuell information, instruktionsfilmer och inspelade webbsändningar. Vi har också samlat svar på de vanligaste frågorna och viktiga datum.

Aktuellt


Viktig information om betalning av er tjänstepensionsfaktura

Den 7 april 2025 inför Livförsäkringsbolaget Skandia, ömsesidigt ett nytt försäkringssystem som kommer att hanteras av Skandias helägda dotterbolag Skandikon Administration AB. Det beror på att vi vill säkerställa långsiktig förvaltning och fortsatt hög kvalitet av våra förmånsbestämda försäkringar. 

  • Förändringen innebär ingen skillnad i försäkringsvillkor eller avtal, utan förändringen gäller systemförvaltningen av förmånsbestämda försäkringar. 

     

    Betala fakturan senast på förfallodagen

    För en smidig övergång till det nya försäkringssystemet, ber vi er vara extra observanta på att betala försäkringsfakturan senast på förfallodagen. 

     

    Vad händer nu? 

    Försäkringsfakturan i april 2025 kommer att levereras som e-faktura med ett nytt bankgironummer. Nytt bankgironummer: BG 647–4829, Livförsäkringsbolaget Skandia 

     

    Ni som inte är anslutna till e-faktura får istället fakturan skickad via post.

     

    Vi strukturerar om och förenklar fakturaspecifikationen, vilket innebär att kategorierna som avser ”annan slutålder” utgår.

     

    Vid frågor vänder ni er till Skandias Kundenhet på telefon 060-18 53 00 eller mejl kommun.kundansvarig@skandia.se.

     

Nästa viktiga datum

  • 1 januari: Förfallodatum för fakturor för tjänstepensionsförsäkring
  • 14 januari: Förfallodatum för fakturor för pensionsmedel

Nyheter

  • Nytt inkomstbasbelopp 2025 och prisbasbelopp 2025 samt löneökningars påverkan på pensionskostnaden.

    Läs mer här om vad de olika parametrarna påverkar

     

  • För att underlätta ert arbete med att välja rätt pensionsbestämmelse till nyanställda arbetstagare har vi en rapport som kommer fyra gånger per år på internetkontoret. Den framställs efter varje rapporteringstillfälle.

    Ni hittar den senaste som framställts nu i början på december i internetkontoret under Dokument och brev - Till arbetsgivaren.

    Rapporten heter Utvärdering av pensionsbestämmelse.

    Läs mer om rapporten här!

     

  • Efter årsomräkning av pensionsunderlaget inför 2025 så kommer den nya premien för arbetstagare med Alternativ KAP-KL aviseras på fakturan som skickas den 16 december.

    Om du vill veta vad som påverkar premien så läs här!

  • I januari 2025 kommer en rättning avseende 2024 ske inför den kommande förändringen i faktureringsrutinen som inleds under Q1 2025.

    Av olika anledningar har vissa individer inte inkluderats i den administrativa kostnaden som har debiterats under 2024 kopplat till utbetalning, förmedling och registerhållning. I januari 2025 kommer vi justera för dessa individer och därav inkludera poster på fakturan benämnda "Rättning av antal individer" samt vilken tjänst raden avser.

    Vid eventuella frågor eller önskemål om fakturaspecifikationen vänligen kontakta kundfakturor@skandikon.se

Alla frågor och svar

Viktiga datum att hålla koll på

  • Förfallodatum 

    Fakturor för pensionsmedel Fakturor för avgiftsförmedling
    14 januari 18 november 
    13 februari 18 december 
    13 mars 20 januari 
  • Typ av fil Tidpunkt i lönesystemet Sista datum att skicka in rapport­filen Sista datum för slut­giltig upp­datering
    Delårsfil 30 april  30 april 15 maj
    Halvårsfil 30 juni  24 juli  15 augusti 
    Delårsfil 31 oktober  31 oktober  15 november
    Årsfil  31 december  24 januari  15 februari

Nyhetsarkiv

Arkiv för tidigare publicerade nyheter, uppdelade per område

Instruktionsfilmer

Se våra insruktionsfilmer om hur du som arbetsgivare använder internetkontoret

Frågor & Svar

Hitta svar på dina frågor om pensionsavtal, rapportering & rutiner