Gå till innehåll

Fribrev

Ska jag samla mina fribrev? Hur hittar jag mina fribrev? Vad är viktigt att veta innan jag flyttar mina fribrev?

Vi hjälper dig reda ut begreppen och svarar på dina frågor. 

Vad är fribrev?

Fribrev är en sparförsäkring som det inte längre betalas in pengar till. Om du byter arbetsgivare placeras tjänstepensionen från din tidigare anställning vanligtvis i ett så kallat fribrev. Om du slutar betala in till din privata försäkring (kapitalförsäkring eller privat pensionsförsäkring) placeras även den i ett fribrev.

Har du haft flera arbetsgivare har du sannolikt fribrev på olika platser. Din pension kan ligga i flera olika pensionsförsäkringar och hos flera olika pensionsbolag.

Pengarna som ligger i fribrev är fortfarande dina och avtalet för den tidigare valda försäkringen eller fonderna gäller även efter att pensionssparandet placeras i fribrev. Däremot kan vissa av försäkringsförmånerna (som exempelvis sjukförsäkring eller premiebefrielseförsäkring) upphöra när din tjänstepension placeras i fribrev.

Du väljer själv om du vill påverka ditt pensionssparande genom att flytta dina fribrev till ett annat bolag. Många väljer att samla sina fribrev på en och samma plats.

Hur hittar jag mina fribrev?

På minPension får du en bra översikt över din tjänstepension. minPension är en oberoende tjänst i samarbete mellan staten och pensionsbolagen.

För att hitta dina fribrev: 

  • Logga in med BankID på minPension
  • Välj Intjänad pension i menyn
  • Välj Tjänstepension > Visa i detalj
  • Tryck på Visa på den försäkring du vill läsa mer om
  • Om rutan Inbetalning saknas kan du utgå från att pensionsförsäkringen är ett fribrev*

*Observera att minPension inte använder begreppet fribrev. Om tjänstepensionen saknar aktiva inbetalningar kan du utgå från att det är ett fribrev. 

Ska jag samla mina fribrev?

Det finns flera fördelar med att samla fribrev på en och samma plats:

  • Du får en bättre överblick över hela din pension
  • Du kan välja ett sparande som passar dig
  • Du kan få lägre avgifter och därför mer pengar till pensionen
  • Mer pengar på samma plats kan ge bättre investeringsmöjligheter

Du får dessutom bolånerabatt och personlig pensionsrådgivning när du samlar dina fribrev hos oss! 

Observera att flytt av pension inte kan jämföras med överföring av pengar från ett konto till ett annat. Du måste alltid vara noga med att se över och jämföra dina tidigare avtal med ditt nya innan du tar ett beslut. 

 

Vad ska jag tänka på innan jag flyttar mina fribrev?

Innan du bestämmer att samla dina fribrev hos ett bolag finns det några viktiga saker att tänka på:

  1. Jämför pensionsbolagen
    Du kan titta på vad det är för typ av bolag (vinstdrivande eller ömsesidigt), om bolaget är financiellt starkt (historisk avkastning) och utbudet av fonder.
  2. Se över och jämför avtalen
    Har det nya avtalet efterlevandeskydd? Vad finns det för garantier? Vem kan du välja som förmånstagare?
  3. Kontrollera avgifterna 
    Avgifterna kan bestå av en fast avgift, premie-/investeringsavgift, kapitalförvaltningsavgift, kapitalavgift.

Ta hjälp av vår checklista med 10 tips inför flytt.

Kan jag flytta alla mina fribrev?

Alla fribrev kan inte flyttas. Det är avtalet som avgör om du kan flytta eller inte. Det är oftast lättare att flytta ett fribrev inom kollektivavtalad tjänstepension. För att flytta fribrev utan kollektivavtal är det bäst att ta stöd av en rådgivare. 

Du kan ta reda på om dina fribrev kan flyttas genom att:

  1. Logga in med BankID på minPension
  2. Hitta Valcentralen för den tjänstepension som du vill flytta
  3. Logga in på Valcentralen och se över dina villkor för flytt

Du kan också:

  • Begära flyttinformation från försäkringsgivaren för fribrevet
  • Ta stöd av en rådgivare

Fyll i vår digitala fullmakt, så hjälper våra rådgivare dig med att ta reda på vilka fribrev du kan flytta. Eller få koll och flytta din tjänstepension på egen hand. 

Kan jag flytta mina fribrev vart jag vill?

Idag kan många fribrev flyttas från ett bolag till ett annat. Men det finns vissa avtal som begränsar vilka bolag du kan flytta ditt fribrev till. Det är viktigt att du läser avtalen noga eller tar hjälp av en rådgivare för att ta reda på vad som gäller för dig. 

Fribrev inom kollektivavtalad tjänstepension (avtalspension) kan inte heller flyttas mellan olika kollektivavtalsområden. Exempelvis kan ett fribrev som tillhör AKAP-KR-avtalet för anställda inom kommun inte flyttas till ett FTP-avtal för anställda inom försäkringsbranschen.

Du kan flytta till oss inom kollektivavtalsområdet: 

Redo att boka?

  • Få personlig hjälp av rådgivare med Swedsec-licens
  • Se möjligheterna för din pension och ditt sparande 
  • Optimera din tid – våra rådgivare finns online 
Boka rådgivning nu

Extra rabatt på bolån

Alla med tjänstepension hos oss får extra rabatt på bolån. Dessutom är det helt förhandlingsfritt.

Räkna på din ränta & ansök om bolån

Läs mer