Gå till innehåll

Använd försäkring

Anmäl skada, sök hjälp & vård eller ansök om ersättning – snabbt och enkelt.

Använd försäkringen för dig själv


Anmäl skada eller sjukskrivning

För dig som är sjukskriven, drabbats av sjukdom eller varit med om ett olycksfall. Samt för dig med vårdförsäkring, som fått vård inom den offentliga vården och vill ansöka om ersättning.

Ansök om ersättning

För dig som vill ansöka om ersättning för utlägg i ett redan anmält skadeärende.

Gäller för vård- eller olycksfallsförsäkring.

Sök hjälp och vård

Du med en vård- eller hälsoförsäkring kan via Hälsoslussen få tillgång till förebyggande hjälp, planerad vård och sjukvårdsrådgivning.

Du kan även se dina vårdärenden och begära ersättning i ett redan godkänt ärende.

Använd försäkringen som medförsäkrad, för annan eller barn


Är du medförsäkrad i någon annans försäkring? Alternativt anmäla en skada eller ansöka om ersättning åt någon annan eller ett barn?

Anmäl skada eller sjukskrivning

Anmäl här om skadan gäller barn eller någon annan (någon som är medförsäkrad), om försäkringen inte är tecknad på dig eller om du vill anmäla en skada på en försäkring som inte längre gäller.

Ansök om ersättning

Gäller för dig som har vård- och olycksfallsförsäkring.

Sök hjälp och vård

Du som medförsäkrad i en vård- eller hälsoförsäkring kan via Hälsoslussen få tillgång till förebyggande hjälp, planerad vård och sjukvårdsrådgivning.

Du kan även se dina vårdärenden och begära ersättning i ett redan godkänt ärende.

Vanliga frågor vid anmälan om skada, sjukdom & utlägg

  • Du kan ladda upp underlag i ditt skadeärende inloggad på skandia.se. Logga in här och välj sedan "Skicka ett nytt meddelande."

    Vill du hellre skicka in ditt underlag per post skickar du dem till:

    Skandia Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm.

  • En förutsättning för ersättning från olycksfalls- eller barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

  • Du som har vår vårdförsäkring eller hälsoförsäkring får snabb hjälp och vård som rör din hälsa. Sök hjälp och vård via Hälsoslussen. 

    Är du osäker om du har Skandias vårdförsäkring eller hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Mina personförsäkringar kan du se om du har en vård- eller hälsoförsäkring.

  • Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

  • Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller inte. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

  • Du ansöker om ersättning för utlägg genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Gå till Försäkring
    3. Välj Använd din försäkring
    4. Välj Ansök om ersättning

    Logga in och ansök om ersättning för utlägg

    Gäller ansökan någon annan eller saknar du BankID?

    Ansök om ersättning utan att logga in

  • I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr. Kontakta oss så hjälper vi dig. Du kan också kontrollera villkoret för din försäkring.

    En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

  • Ja, det kan du om du har vårdförsäkring Plus eller vårdförsäkring Excellent.

    Om du har Plus:

    • Vaccination mot TBE
    • Säsongsbunden influensa

    Om du har Excellent:

    • Vaccination mot TBE
    • Säsongsbundens influensa
    • Vaccination i samband med resa utomlands
  • Nej, massage omfattas inte av vårds­försäk­ringen. Däremot kan vi ersätta behandling hos sjukgymnast (fysioterapeut), naprapat eller kiropraktor.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare.

    Kontakta Hälsoslussen här för att få vård >

  • Nej, vård- och olycksfallsförsäkringen lämnar ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst.

  • Om du har vår vårdför­säk­ring Plus eller Excellent ska du göra så här:

    Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

    • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
    • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring? Anmäl här 
    • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
    • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
  • Ja, du kan boka tid för vård och behandling som ges inom den offentliga vården och som omfattas av högkostnadsskyddet.

    Önskar du vård hos en privat vårdgivare ber vi dig att kontakta Hälsoslussen först. Där kan du söka hjälp för ditt besvär och få hjälp att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare.

  • Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

  • Att fylla i en anmälan tar ca 10–25 minuter beroende på vad du vill anmäla. Tänk på att inte lämna formuläret när du har påbörjat din anmälan. De uppgifter som du fyllt i sparas inte om du väljer att avbryta din anmälan, logga ut eller om du har varit inaktiv i mer än 20 minuter.

  • Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • När du anmäler skada för någon annan t.ex. ditt barn behöver du inte logga in. Du behöver bara logga in om skadan gäller dig.

    Anmäl skada för någon annan utan att logga in

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

  • När du har loggat in kan du se de vårdbesök som är bokade via ett digitalt bokningssystem. Du kan ha andra vårdbesök i din försäkring som inte visas där, till exempel om en vårdgivare har bokat in dig på ett återbesök. Kontakta i så fall den aktuella mottagningen så kan de hjälpa dig.

    Besök hos fysioterapeut (sjukgymnast), naprapat och kiropraktor syns inte på dina inloggade sidor. 

  • Av sekretesskäl kan vi bara visa uppgifter för dina egna skadeärenden. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp. Du kan även ringa oss på nummer 0771-55 55 00. 

  • Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Du kan ladda upp foton till ditt skadeärende som inloggad på skandia.se.

Alla frågor och svar

Vill du skicka in ett sjukintyg?

Logga in och ladda upp det här.