Hälsodeklaration
När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.
Logga in och fyll i din hälsodeklaration
För att fylla i hälsodeklarationen loggar du enkelt in med ditt BankID.
Lämna hälsodeklaration – logga inFrågor & svar
BankID & inloggning
-
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank.
Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.
Läs mer om systemkrav hos BankID
Installationsproblem?
Kontakta då kundservice för hjälp. -
Om du inte kan logga in t.ex. p.g.a att du saknar svenskt personnummer kan du kontakta oss på 0771-55 55 00, vardagar 8.15–16.
Hälsodeklaration
-
Innan du börjar behöver du förbereda dig
Sitt gärna i lugn och ro och ha nedanstående information redo innan du sätter igång.
- Vilka läkemedel använder du eller har du använt?
- Har du sökt vård eller ska du söka vård?
- Har du varit skadad eller sjukskriven och i så fall när?
- Om du har ett synfel och inte vet vad det är – ha gärna ditt glasögonrecept till hands.
Ett tips är att du loggar in på 1177.se, för att få tillgång till dina recept och journaler. Dina uppgifter är sekretessbelagda, så tar vi hand om dina personuppgifter.
-
Du börjar med att logga in och fyller sedan i formuläret.
- Kontrollera dina kontaktuppgifter
- Nu får du 4 val, välj det som är aktuellt för dig. Vanligast är nr 1.
1. Ny försäkring, tjänstepension, höjt försäkringsbelopp eller ändrad lön
Välj någon av nedanstående försäkringar som du eller din arbetsgivare ansökt om.
- Gruppförsäkringar
Du har själv ansökt om en ny eller gjort en ändring, t.ex. Liv-, Sjuk-, Diagnos- och Trygghetskapitalförsäkring eller Familjeskydd. Gruppförsäkringar har du via ditt jobb, förbund eller organisation. - Tjänstepension
Din tjänstepension kan innehålla ett sparande och olika försäkringsskydd som t.ex. Sjuk-, Premiebefrielse- eller Livförsäkring.
Välj den eller de försäkringar som din arbetsgivare har ansökt om åt dig. För höjt försäkringsbelopp eller en ändrad lön, välj den eller de försäkringar som du har idag.
- Sjukförsäkring – ger ersättning upp till 90 % av din lön om du blir sjuk en längre tid.
- Premiebefrielseförsäkring – betalar hela eller delar av kostnaden för sparandet i försäkringen om du blir sjuk en längre tid.
- Livförsäkring eller efterlevandeskydd – en ersättning som betalas ut till förmånstagare när den försäkrade dör.
Är du osäker på vad som ingår i din tjänstepension? Kontakta din arbetsgivare.
- Vårdförsäkring och övriga försäkringar
- Vårdförsäkring – ansökt själv privat eller fått via din arbetsgivare.
- Privata personförsäkringar – Liv-, Sjuk- eller Premiebefrielseförsäkring. Välj den försäkring som du själv ansökt om eller gjort någon ändring på.
Övriga val
2. Ändrat pensionsutbetalning eller efterlevandeskydd3. Flytta pensionssparande från Skandia
4. Kompletterande hälsodeklaration – tillägg till ovanstående
För dig som redan skickat in någon av ovanstående hälsodeklarationer (1–3) och fått veta att du behöver svara på fler frågor.
-
Förenklad hälsodeklaration ägare, är för dig som är ägare av bolag och om din årslön är maximalt 10 inkomstbasbelopp (743 000 kr, 2023). Gör så här:
- Fyll i Förenklad hälsodeklaration ägare
- Skicka den till Skandia Dokumenthantering, R803, 106 37 Stockholm