Gå till innehåll

Internetbanken – logga in och gör dina bankärenden

  • Logga in med BankID och gör dina bankärenden, när och där det passar dig
  • Få en överblick av allt från betalningar, sparande, lån och försäkringar
Logga in

Logga in säkert med BankID

  • Titta på texten i BankID eller sms så att det stämmer mot den identifiering du vill göra. När du identifierar dig hos oss står det alltid Skandia i ditt Mobila BankID. 
  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder.
  • Använd aldrig din PIN-kod eller BankID på uppmaning av någon annan. 
  • När du loggar in med BankID säkerställ att du är på rätt webbplats. Skriv själv in adressen i webbläsaren. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad. 

Frågor och svar om internetbanken

  • Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i din internetbank om du av någon anledning inte kan använda BankID/Mobilt BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Har du problem med BankID?
    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare?
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Om du behöver mer hjälp:
    Kontakta kundservice för hjälp.

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • Om du inte har möjlighet ett Mobilt BankID kan du hämta ett certifikat som kan användas för inloggning. Ett certifikat säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia och är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator. Har du flera datorer som du vill använda för att logga in behöver du ladda ner ett certifikat till varje dator.

    Hämta certifikat här
  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du får via SMS. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID, Mobilt BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

Alla frågor och svar

Allt via appen

Med vår app kan du enkelt hantera hela din vardagsekonomi, betala räkningar, göra överföringar och följa ditt sparande.

Appen finns tillgänglig både för Iphone och Android. Ladda ner den direkt i App Store eller Google Pay

Läs mer om appen