Kom igång med Skandia Ung
Har du ansökt om medgivanden är det dags att logga in och öppna tjänsterna du valt till ditt barn.
Logga in och byt engagemang
Börja med att logga in och byt engagemang till ditt barn genom att klicka på ditt namn uppe till höger och välja ditt barns namn.
Öppna instruktionen som en PDF-fil.
Vanliga frågor
-
Ja, ditt barn kan ha fler än ett konto. Har ditt barn ett godkänt medgivande sen tidigare byter du till ditt barns engagemang och öponar kontot.
-
Nedan åldersgräns gäller för att ansluta sig till mobila plånböcker:
- Apple Pay: från 13 år
- Google Pay: från 13 år
- Samsung Pay: från 16 år
- Fitbit Pay: från 13 år
- Garmin Pay från 16 år
-
Uthämtningen av PIN-koden sker personligen vilket innebär att du behöver ha en ID-handling för att hämta ut koden hos postombudet.
Även omyndliga som beställt en PIN-kod behöver ha en giltig ID-handling för att hämta ut PIN-koden. Ett svensk pass eller nationellt ID-kort behövs även för nedladdning av Mobilt BankID.
-
PIN-koden behövs för att barnet ska kunna ladda ner ett Mobilt BankID. Mobilt BankID används för att logga in i appen och internetbanken. Om du även vill att barnet ska kunna swisha behöver barnet Mobilt BankID för att godkänna swishbetalningar.
-
Då skickar du in ett nytt medgivande och öppnar sedan tjänsten när de barnets andra förmyndare har godkänt medgivandet.
Föräldratips
Det är viktigt att ditt barn förstår att PIN-koden är hemlig och att Mobilt BankID måste spärras om mobilen tappas bort. Detta kan göras av barnet själv eller av dig som förälder via kundservice eller genom att logga in och klicka på menyvalet Övriga val och välj BankID.
Tänk också på att de koder som används är personliga och endast får användas av barnet själv.