Gå till innehåll

Kom igång med Skandia Ung

Har du ansökt om medgivanden är det dags att logga in och öppna tjänsterna du valt till ditt barn. 

Logga in och byt engagemang

Börja med att logga in och byt engagemang till ditt barn genom att klicka på ditt namn uppe till höger och välja ditt barns namn.
Öppna instruktionen som en PDF-fil.

Följ dessa steg för att komma igång

  • Du börjar med att öppna ett Allt i Ett-konto till ditt barn. Klicka på KONTON i toppmenyn och välj Öppna konto och Allt i Ett-konto.

  • Om ni valt medgivande för Bankkort online skaffar du det via menyvalet KORT/Bankkort online och Beställ Bankkort online.

  • Om ni valt medgivande för Sparkonto öppnar ni ett Sparkonto genom KONTON/Öppna konto och Sparkonto.

  • Om ni har gett megivande för Mobilt BankID, internetbank och app (från 9 år) skickar vi ut en PIN-kod till ditt barn med rekommenderat brev som ditt barn behöver hämta ut med giltig id-handling. 

    PIN-koden behövs för ladda ner Mobilt BankID som används för att logga in och att använda Swish.

  • Om ni valt medgivanden för Mobilt BankID kan ni kan ladda ner Mobilt BankID först när ni tillsammans med ert barn har hämtat ut PIN-koden. Mobilt BankID används av ditt barn för att logga in i på internetbanken, i appen samt för att använda Swish. Klicka på ÖVRIGA VAL och BankID.

  • Om ni valt medgivanden för Swish ansluter du Swish till ditt barn genom byta till ditt barns konto högst uppe till höger. Klicka sedan Betala – Swish – Anslut nytt mobilnummer och följ anvisningarna. Gå igenom flödet steg för steg och slutför med hjälpt av ditt BankID. 

  • Mobilt BankID

    Hoppa över om ditt barn inte ska ha inter­net­banken, appen eller Swish.

    1. Ladda ner BankID-appen i App Store eller Google Play
    2. Hämta ett BankID
    3. Fyll i ditt barns personnummer, PIN-kod till banken och följ instruk­tionerna (koden ni väljer är till när ditt barn använder internet­banken, appen eller Swish).  


    Skandias app

    Hoppa över om ditt barn inte ska ha Skandias app.

    1. Ladda ner Skandia-appen i App Store eller Google Play
    2. Se till att ditt barn loggar in i internetbanken och byter sin PIN-kod
    3. Nu kan ditt barn kan logga in i appen med Mobilt BankID

    Swish

    Hoppa över om ditt barn bara ska kunna ta emot Swish, men inte swisha själv. 

    1. Du som förälder loggar in på din internetbank
    2. Byt till ditt barns konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
    3. Klicka på Betala – Swish – Anslut nytt mobilnummer och följ anvisningarna

    Gå igenom flödet steg för steg.

    1. Ditt barns mobilnummer är förifyllt. Om fel nummer är angivet behöver du ringa till kundservice på 0771-55 55 00 för att ändra det.
    2. Ange en daglig beloppsgräns. Om du vill att ditt barn endast ska kunna ta emot swishbetalningar anger du belopp 0. Ditt barn kommer dock i detta fall fortfarande kunna swisha till företag om du ger ditt barn tillgång till Swish-appen.
    3. Läs och bocka i att du godkänner de allmänna villkoren. Klicka på "Gå vidare".
    4. Ett sms med en kod skickas till ditt barns mobiltelefon. Ange koden i rutan på skärmen. Klicka på "Godkänn".
    5. Du som förälder signerar med ditt BankID eller Mobilt BankID beroende på vilket du använde när du loggade in på internetbanken. Om du loggade in på en annan enhet än där ditt Mobila BankID finns ombeds du även att skanna QR-koden på skärmen med ditt Mobila BankID.
    6. En bekräftelse visas. Klart!

    Du kan när du vill reglera hur mycket barnet ska kunna swisha genom att gå in i din internetbank, byta till barnets konto och gå in på Betala – Swish – Mina swishanslutningar.

Vanliga frågor

  • Ja, ditt barn kan ha fler än ett konto. Har ditt barn ett godkänt medgivande sen tidigare byter du till ditt barns engagemang och öponar kontot.

  • Nedan åldersgräns gäller för att ansluta sig till mobila plånböcker:

  • Uthämtningen av PIN-koden sker personligen vilket innebär att du behöver ha en ID-handling för att hämta ut koden hos postombudet. 

    Även omyndliga som beställt en PIN-kod behöver ha en giltig ID-handling för att hämta ut PIN-koden. Ett svensk pass eller nationellt ID-kort behövs även för nedladdning av Mobilt BankID.

  • PIN-koden behövs för att barnet ska kunna ladda ner ett Mobilt BankID. Mobilt BankID används för att logga in i appen och internetbanken. Om du även vill att barnet ska kunna swisha behöver barnet Mobilt BankID för att godkänna swishbetalningar.

  • Då skickar du in ett nytt medgivande och öppnar sedan tjänsten när de barnets andra förmyndare har godkänt medgivandet.

Alla frågor och svar

Föräldratips

Det är viktigt att ditt barn förstår att PIN-koden är hemlig och att Mobilt BankID måste spärras om mobilen tappas bort. Detta kan göras av barnet själv eller av dig som förälder via kundservice eller genom att logga in och klicka på menyvalet Övriga val och välj BankID. 

Tänk också på att de koder som används är personliga och endast får användas av barnet själv.