Gå till innehåll

Betalningar till och från utlandet

Behöver du sätta in pengar på ett konto i utlandet eller väntar du på en betalning från utlandet? 

Skicka en betalning till utlandet

För att göra en utlandsbetalning behöver du fylla i följande information. För att vi ska kunna garantera att betalningen kommer fram i tid är det viktigt att informationen är korrekt ifylld. Vilka uppgifter som krävs kan variera från land till land. Kontakta mottagaren eller mottagarens bank om du saknar viss information.

  • Välj från vilket konto du vill att betalningen ska skickas ifrån.

  • Du bör ha följande uppgifter tillgängliga om mottagaren av betalningen.

    • Mottagare
      Välj en sparad mottagare eller klicka på "Ny mottagare" för att skicka betalningen till en ny mottagare

    • Land
      Ange det land där banken som betalningen ska skickas till ligger i.

    • Kontonummer (IBAN eller BBAN)
      Fyll i mottagarens kontonummer. Kontonummer anges med IBAN eller Nationellt kontonummer(BBAN).

    • BIC-adress (tidigare SWIFT) eller Bankkod
      • BIC-adress (tidigare SWIFT)
        BIC eller SWIFT är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar.
      • Bankkkod
        Bankkod identifierar en bank inom ett land. Bankkod måste uppges till USA, Australien, Sydafrika, Kanada.

    • Mottagarens namn
      Ange namn på kontohavaren som ska ta emot betalningen.

    • Mottagarens adress
      Ange adressen och landet till mottagaren. Om mottagaren t.ex. är bosatt i Sverige men kontot finns i Spanien ska svenska adressen anges eftersom det är där mottagaren är bosatt. Observera att det inte går att göra betalningar till mottagare med postbox i Australien.
  • I detta steg ska du ange:

    • Valuta
      Det är en fördel att betala i mottagarlandets valuta (kontots valuta). På så sätt slipper du att beloppet växlas både när pengar skickas och när det kommer fram till mottagarbanken.

    • Belopp
      Ange belopp i den valda valutan.

    • Avgift
      Välj önskad avgift på betalningen.

    • Vad betalar du för?
      Välj det alternativ i rullisten som bäst stämmer överens med syftet med betalningen.

    • Datum
      Välj vilket datum du vill skicka betalningen.

    • Meddelande tll mottagaren
      Ange vad betalningen avser t.ex. fakturanummer, kundnummer eller liknande, så att mottagaren vet vad betalningen avser. I meddelandet kan du skriva mellan 5-120 tecken men det går inte att använda specialtecken. Vi rekommenderar att du skriver på engelska så att mottagarländerna förstår vad betalningen avser och kan placera den hos mottagaren.


    Om betalningen är i GBP till Storbritannien kan en avgift tillkomma för mottagaren om meddelandet överstiger 18 tecken. Anledningen är ett nationellt betalningssystem i detta land.

  • I sista steget granskar du din betalning och godkänner den.

Vanliga frågor om att skicka en betalning till utlandet

  • Vilka valutor du kan betala i beror på till vilket land betalningen ska skickas. Skandia tillhandahåller olika valutor men dessa varierar från land till land. Det kan även hända att utbudet förändras, t.ex. beroende på oroligheter i ett land eller en valutasort. Det medför att vi kan behöva stänga ner ett land eller en valuta tillfälligt. Aktuella länder och valutor som du kan välja hittar du i utlandsbetalningsflödet i din internetbank:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Betala, Utlandsbetalningar och Skicka utlandsbetalning
    3. Öppna flödet registrera utlandsbetalning och ange land
    4. Aktuella valutor visas till angivet land
  • Du kan skicka till följande länder:

    Land Landskod IBAN SEPA
    Argentina AR Nej
    Australien AU Nej
    Belgien BE 16 Ja
    Bulgarien BG 22 Ja
    Cypern CY 28 Ja
    Danmark DK 18 Ja
    Estland EE 20 Ja
    Finland FI 18 Ja
    Frankrike FR 27 Ja
    Grekland GR 27 Ja
    Hong Kong HK - Nej
    Indien IN - Nej
    Irland IR 22 Ja
    Island IS 22 Ja
    Israel IL 23 Nej
    Italien IT 27 Ja
    Japan JP - Nej
    Kanada CA - Nej
    Kina CN - Nej
    Kroatien HR 21 Ja
    Lettland LV 21 Ja
    Leichtenstein LI 21 Ja
    Litauen LT 20 Ja
    Luxemburg LU 20 Ja
    Malta MT 31 Ja
    Marocko MA - Nej
    Mexico MX - Nej
    Monaco MC 27 Ja
    Montenegro ME 22 Nej
    Nederländerna NL 18 Ja
    Norge NO 15 Ja
    Nya Zeeland NZ - Nej
    Polen PL 28 Ja
    Portugal PT 25 Ja
    Schweiz CH 21 Ja
    Singapore SG - Nej
    Slovakien SK 24 Ja
    Slovenien SI 19 Ja
    Spanien ES 24 Ja
    Storbritanien GB 22 Ja
    Sydafrika ZA - Nej
    Sydkorea KR - Nej
    Taiwan TW - Nej
    Thailand TH - Nej
    Tjeckien CZ 24 Ja
    Tyskland DE 22 Ja
    Ungern HU 28 Ja
    USA US - Nej
    Österrike AT 20 Ja

     

  • Du justerar din beloppsgräns för utlandsbetalningar genom att ringa kundservice på 0771-55 55 00.

  • SEPA-betalning
    SEPA-betalningar är alltid avgiftsfria.

    Jag står för Skandias avgift (SHA)
    Avsändare och mottagare delar på kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas kan vara mindre när det når mottagaren. Kostnaderna varierar från land till land och från bank till bank, och slutgiltig kostnad har Skandia ingen information om vid betalningstillfället. Skandias avgift är 50 kr.

    Jag står för samtliga avgifter (OUR)
    Avsändaren står för kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas är detsamma som når mottagaren. Detta alternativ tar Skandia ut en avgift på 250 kr för.

    Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.

  • En betalning bör komma fram enligt schemat nedan, men kan ibland ta längre tid. Det kan bero på tidpunkten när betalningen registreras, valutamarknadens öppettider i andra länder m.m. Skandia skickar betalningen direkt när du har godkänt den eller det datum som du har valt framåt i tiden.

    Betalningstyp Bryttidpunkter Genomförandetid
    SEPA-betalning (EUR till EU/EES-länder)* Innan 14.30*  1-2 bankdagar
    Annan valuta än EUR till EU/EES-länder Innan 19.00  2-3 bankdagar 
    Övriga länder** Innan 19.00 3-5 bankdagar**

    * Inkluderar även Monaco och Schweiz. En betalning som registreras en bankdag från kl. 14.30 och innan kl. 19.00 med dagens datum som betaldag utförs samma dag, men inte som en SEPA-betalning och avgifter kan därför tillkomma.
    ** Undantag för Indien. Till detta land strävar vi efter att betalningen ska vara framme inom 15 bankdagar, men pga villkoren i detta land kan betalningen ta längre tid.

  • SEPA står för Single Euro Payments Area och är ett EU-initiativ med syfte att skapa en gemensam betalmarknad för valutan euro.

    En SEPA-betalning är en utlandsbetalning i valutan euro inom EU/EES, Monaco samt Schweiz.

  • IBAN (International Bank Account Number) är ett bankkontonummer angivet i ett internationellt format. De flesta länder i Europa har IBAN-kontonummer. Kontonummer i IBAN-format skrivs med landskod och ett antal tecken.

    Exempel: SE85 9150 0000 0915 0123 4567
    Kontakta mottagaren för att få korrekt IBAN-kontonummer.

    Nationellt kontonummer används i de länder som saknar IBAN och innehåller bara siffror. Hur många siffror det nationella kontonumret innehåller beror på hur kontonumret är utformat i det specifika landet.

    Du kan se vilka länder som använder IBAN-kontonummer här.

Alla frågor och svar

Ta emot betalning från utlandet

För att kunna ta emot pengar från utlandet behöver du lämna följande uppgifter till avsändaren:

  • Uppge ditt för- och efternamn samt din hemadress som den är angiven på internetbanken.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton. 

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer i din internetbank:

    • Välj Konton/Mina konton och välj det konto du vill ha beloppet insatt på
    • Klicka på Kontodetaljer för att se IBAN-numret
  • BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar. Skandiabanken använder DNB som korrespondentbank för utlandsbetalningar. 

    Vid ankommande utlandsbetalningar anges BIC: SKIASESS

    Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX anges.
    Om avsändarbanken efterfrågar uppgifter om DNB:s BIC anges DNBANOKK som ytterligare information utöver SKIASESS

Vanliga frågor om att ta emot betalning från utlandet

  • Du kan ta emot betalningar i valutorna AUD, CAD, CHF, CNY, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HRK, HUF, ILS, INR, JPY, KRW, LTL, MAD, MXN, NOK, NZD, PLN, SEK, SGD, THB, USD och ZAR.

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss.

  • När du tar emot en utlandsbetalning så tillkommer följande avgift:

    • Ankommande SEPA-betalningar: 0 kr *
    • Ankommande EU-betalning i SEK: 0 kr
    • Övriga ankommande utlandsbetalningar: 40 kr

    Eventuell kostnad bokförs som en separat post på ditt kontoutdrag.

    Avsändarbanken eller eventuell förmedlande bank kan även ta ut en avgift. Avsändaren kan kontakta sin bank för att få information om eventuella kostnader.

    * Inkluderar Monaco, San Marino samt Schweiz.

Alla frågor och svar

Valutakurser utlandsbetalningar

Du hittar preliminär valutakurs för att skicka och ta emot utlandsbetalning inloggad under menyvalet Betala, Utlandsbetalningar, Skicka utlandsbetalning och Visa valutakurser. 

Villkor för utlandsbetalningar