Därför ställer vi frågor
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
Vi behöver också få information om din skatterättsliga hemvist. Detta för att bedöma om ditt engagemang i Skandia ska rapporteras till Skatteverket i enlighet med FATCA- och/ eller CRS lagstiftningen.
När du loggar in finns en länk på översiktssidan som går till frågorna. Beroende på vilka frågor du har svarat på tidigare kan du också få frågorna direkt i samband med inloggningen.
Vanliga frågor om kundkännedom och penningtvätt
-
Du behöver svara på våra frågor för att du ska kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster.
Är du befintlig kund som inte vill svara på våra frågor, när vi ber dig, kan det hända att vi behöver begränsa dina möjligheter att använda våra produkter och tjänster. Vi kan till slut behöva avsluta din kundrelation med oss om du trots påminnelser inte svarar på frågorna. Det beror på att vi enligt lag inte får tillhandahålla tjänster utan att ha tillräcklig kundkännedom.
-
Enligt lagen om penningtvätt består kundkännedom av flera olika typer av frågor. Några frågor är kopplade till dig som person och några frågor är kopplade till användandet av produkter hos oss.
Det kan antingen vara så att du har svarat på vissa frågor men inte andra. Det kan också vara så att det var länge sedan du svarade på frågorna, eller att du behöver svara i samband med att du tecknar en ny produkt. Alla våra kunder behöver dessutom svara på frågor kontinuerligt för att svaren ska vara uppdaterade.
-
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) innebär att vi har ett ansvar att förstå syftet med våra kunders affärsförhållanden och transaktioner. Därför måste vi ställa frågor till dig som du måste besvara. Frågorna kallas för kundkännedomsfrågor. Alla uppgifter vi får veta om dig omfattas av sekretess.
Vi behöver hålla informationen om våra kunder uppdaterad och aktuell. Därför kan vi behöva be dig att uppdatera din informationen med jämna mellanrum.
Mer information om penningtvättslagen hittar du på Svenska Bankföreningens webbplats.
-
Är du bankkund kan du ringa oss på 0771-27 20 00, så hjälper vi dig att svara på frågorna. Öppet vardagar 07-23, helgdagar 08-22. Är du försäkringskund kan du ringa oss på 0771-25 05 35. Öppet vardagar 8.15-16.
-
Samtliga frågor behöver besvaras och du väljer det alternativ som bäst stämmer överens med din situation.
Logga in och svara på frågor
När du loggar in finns en länk på översiktssidan som går till frågorna. Beroende på vilka frågor du har svarat på tidigare kan du också få frågorna direkt i samband med inloggningen.
Logga in och svara Kundkännedom för företagFå hjälp att svara på frågorna
Bankkund, ring oss på:
0771-27 20 00, vardagar 07–23, helgdagar 08-22
Försäkringskund, ring oss på:
0771-25 05 35, vardagar 8.15–16