
Ett hållbart Skandia
Vi strävar efter att vara ett hållbart företag och arbetar aktivt med att kontinuerligt utveckla vårt interna hållbarhetsarbete. Verksamheten ska bedrivas med god affärsetik och respekt för människor, samhälle och miljö.
Skandia som arbetsplats ska erbjuda en inkluderande, utvecklande och lärande miljö där våra medarbetare trivs. Vi arbetar med att motverka alla former av finansiell brottslighet och för att minska vår direkta miljöpåverkan, trots att den är begränsad. Hållbarhetsarbetet omfattar även leverantörskedjan och Skandias samhällsengagemang.
Våra prioriterade hållbarhetsområden
Sparande och långsiktiga investeringar |
Ansvarsfulla banktjänster |
Friska företag |
Framtidens fastigheter |
Ett hållbart Skandia |
Till skandia.se/hållbarhet
En engagerande arbetsplats
Medarbetarnas engagemang är avgörande för vår förmåga att skapa affärs- och kundnytta. Skandia som arbetsplats behöver därför utmärkas av en inkluderande, utvecklande och lärande miljö där våra medarbetare kan växa och utvecklas. Vi uppmuntrar till löpande kompetensutveckling och vill möjliggöra en sund livsstil med ett starkt hälsoerbjudande till alla medarbetare. Vi har också nolltolerans mot all typ av mobbning, trakasserier och diskriminering och vi följer regelbundet upp medarbetarnas uppfattning av hur de till exempel upplever sin arbetsmiljö och möjlighet till utveckling.
- Högt medarbetarengagemang (eNPS), över 30. Utfall: 39
-
Ambassadörskap för hållbarhet på över 4 av 5. Utfall: 4
-
Nolltolerans gällande kränkande särbehandling. Utfall: 1,1%
-
Jämn könsfördelning bland chefer, kvinnor/män. Utfall: 43/57%
-
Låg sjukfrånvaro, under 3%. Utfall: 3,2%

Affärsetik och motverka finansiell brottslighet
God affärsetik och hög etisk standard ska genomsyra hela verksamheten. Vi ska alltid agera ansvarsfullt, ärligt och med integritet för att skydda kundernas tillgångar och vårt anseende. Vår uppförandekod tydliggör vilka värderingar och förväntningar som gäller för våra medarbetares och uppdragstagares uppförande och agerande i stort. Den beskriver förväntningarna på de som agerar i Skandias namn och ska hjälpa till att göra rätt samtidigt som ett respektfullt agerande sker mellan medarbetare och omgivning. Utbildning och regelbunden kompetensutveckling är viktigt för att säkerställa att våra medarbetare alltid agerar i linje med de regelverk och normer som omgärdar vår verksamhet.
Skandias produkter och tjänster kan utnyttjas för penningtvätt, finansiering av terrorism och kringgående av finansiella sanktioner. Vi arbetar löpande med att identifiera och minska sårbarheter inom området så att kunder, finansiella tjänster och produkter inte kan exploateras i kriminellt syfte.
Transaktioner övervakas med system vars syfte är att upptäcka avvikelser och misstänkta beteenden. Då vi identifierar beteenden som kan kopplas till misstanke om penningtvätt, finansiering av terrorism eller kringgående av finansiella sanktioner rapporteras dessa till Polismyndigheten eller relevant behörig myndighet. Vi medverkar aktivt i ett flertal branschsamarbeten och anser att samverkan med tillsynsmyndigheter och andra myndigheter är betydelsefullt för att nå framgång i arbetet för att motverka finansiell brottslighet.
Övergripande långsiktiga mål:
- God affärsetik genomsyrar hela vår verksamhet. Alla medarbetare inklusive uppdragstagare ska läsa och signera Skandias uppförandekod.
- Vi ska motverka finansiell brottslighet genom stärkt branschsamverkan och effektivt internt arbete för att identifiera och agera mot finansiell brottslighet
Exempel på utfall 2023:
- Av nyanställda och bemanningskonsulter som tillträtt sina tjänster under året hade 93 procent av dessa signerat uppförandekoden vid utgången av 2023.
- Under året har totalt tre rapporter inkommit genom koncernens visselblåsningskanaler, varav ingen har bedömts vara ett visselblåsningsärende som faller inom visselblåsningslagen.
Miljöansvar i vår egen verksamhet
Miljöpåverkan från vår egen verksamhet är begränsad, men vi arbetar löpande för att ta hänsyn till miljön i allt vi gör. Vi ställer krav på de fastigheter vi använder, digitaliserar kommunikationen, och minskar klimatpåverkan från bland annat IT och resor.
Vi redovisar koldioxidutsläpp från fjärrvärme, fjärrkyla, elförbrukning och resor, och klimatkompenserar för våra utsläpp. Vi strävar efter en god hushållning med resurser för att minska den totala belastningen på klimatet och miljön i stort bland annat genom att;
- ställa tydliga krav på fastigheternas miljöstandard vid nyetableringar och ombyggnation av våra kontor
- sträva efter att enbart använda förnybar energi i våra kontorslokaler
- sträva efter att minimera onödigt resande
- överföring till mer digital kundkommunikation
Vårt mål är att halvera de totala koldioxidutsläppen till 2030 från basåret 2019, då utsläppen uppgick till 1 839 ton CO2.
Exempel på utfall 2024:
- 52 procent minskning av koldioxidutsläpp (resor, elförbrukning, fjärrvärme och -kyla) jämfört med 2019
- 50 procent minskade koldioxidutsläpp från tjänsteresor jämfört med 2019
- 99 procent av den el vi förbrukar i våra kontorslokaler kommer från förnybara energikällor
- 89 procent av våra kontorsytor har gröna hyresavtal
Samhällsengagemang
Genom våra erbjudanden spelar Skandia en viktig roll som ett komplement till samhällets offentliga försäkringssystem. Vi bidrar även genom att via Skandias stiftelser långsiktigt stödja forskning, metodutveckling samt lokala projekt med fokus på att förebygga ohälsa och skapa tryggare närsamhällen. Våra medarbetare har också möjlighet att engagera sig i Skandias stiftelse Idéer för livet.
Ta reda på mer om vårt samhällsengagemangAnsvarsfulla inköp
Inköp från externa leverantörer ska ske i enlighet med våra värderingar och inkludera ett hållbarhetsperspektiv när upphandlingsbeslut tas. För att kunna leva upp till detta har vi en särskild uppförandekod för leverantörer genom vilken våra leverantörer bekräftar att de förstår, accepterar och agerar enligt samma värderingar och regelverk som oss.
För att underlätta bedömningen av om en leverantör är lämplig som samarbetspartner har vi utvecklat en modell med fokus på självdeklaration och riskanalys. Vi har även ett systemstöd för att ännu bättre kunna identifiera, hantera och följa upp risker i leverantörskedjan.
Övergripande långsiktiga mål: Alla inköp i koncernen ska göras i enlighet med våra värderingar och leverantörerna ska signera vår uppförandekod för leverantörer
Exempel på utfall 2023:
- 100 största leverantörerna: 85 procent hade signerat uppförandekoden
- Totala inköpsvolymen: 85 procent från leverantörer som omfattas av uppförandekoden