Gå till innehåll

Bli inte lurad! Så här skyddar du dig mot bedrägerier

Kortbedrägerier, investeringsbedrägerier och stölder av BankID via telefon, sms och sociala medier pågår i stor omfattning nu, och alla kan drabbas. Men - det går att skydda sig. Här listar vi vanliga bedrägerierna du behöver se upp för, och hur du undviker att råka illa ut.

Bedrägerier per telefonsamtal, SMS eller sociala medier är mycket vanligt förekommande och utgör ett stort samhällsproblem.

Det kan handla om falska SMS från ”BankID” eller ”banken” där du som kund uppmanas klicka på en länk eller ringa ett telefonnummer, ofta med förevändningen att det krävs för att stoppa ett pågående bedrägeri.

Det kan vara bedragare som ringer upp och säger sig vill hjälpa till med ”säkra investeringar,” låtsas vara från inkassobolag, polisen eller bankens säkerhetsavdelning.

Så skyddar du dig

  • Svara inte på okända nummer.
  • Lämna aldrig ut koder som du fått av banken, t.ex. personliga inloggningskoder, engångskoder via SMS eller pin-koder.
  • Slå aldrig in din BankID-kod på uppmaning av någon annan. Är du osäker på om den som kontaktar dig är exempelvis polis eller din bank – Avsluta samtalet och ring tillbaka på ett officiellt nummer.
  • Titta noga på texten i BankID eller SMS så att det verkligen stämmer mot den transaktionen eller identifiering som du vill genomföra.
  • När du loggar in med BankID på olika tjänster är det viktigt att du säkerställer att du är på rätt webbplats. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad. Moderna webbläsare har grön färg i adressfältet och äldre webbläsare visar ett låst hänglås.
  • Misstänker du att du har blivit drabbad av ett bedrägeri, ta genast kontakt med bankens kundservice på det officiella kundservicenumret.

Stöld av BankID och manipulering av kund

Ett vanligt tillvägagångssätt vid bedrägeri är det som kallas ”voice phishing”, eller "vishing", där offret över telefon luras att uppge inloggningsuppgifter till sitt bankkonto, eller manipuleras att använda sitt BankID eller inloggningsuppgifter på ett sådant sätt att det gynnar bedragaren. Ofta töms kontot snabbt på pengar. 

Ett steg i bedrägeriet kan vara att bedragaren ber kunden installera ett fjärrstyrningsprogram på sin mobiltelefon eller dator.

Tjuvarna som ringer upp är extremt skickliga på att försätta sina offer i en stressig situation, exempelvis genom att låtsas att det "just nu pågår ett bedrägeri", för att därefter erbjuda hjälp. Om man inte är vaksam är det lätt att bli lurad. Bedragarna anpassar ofta sina historier till aktuella varningar och annat för att öka sin trovärdighet.

Tänk på att banken aldrig ber dig använda ditt BankID eller PIN-kod om det inte är du själv som har ringt upp oss på det officiella kundservicenumret.

Se upp för "spoofing"

Bedragarna använder sig också ofta av så kallad "spoofing". Det innebär att de gör så att ser ut som om det är banken som ringer eller skickar SMS till dig. Moderna smartphones presenterar meddelanden baserat på avsändarnamn. Detta utnyttjas av bedragare som anger ett falskt avsändarnamn t ex banken när de skickar meddelanden eller ringer.

Investeringsbedrägerier

Ett allt vanligt område för blufftjänster är så kallade investeringsbedrägerier. ”Företaget” utmärker sig vanligtvis med ett investeringserbjudande som har hög garanterad avkastning och oftast utlovas minst dubblering av investerat kapital till mycket låg eller ingen risk alls.

Bedragarna etablerar troligen en första kontakt genom att offret svarar på ett mejl, ett telefonsamtal eller genom att hen varit inne på en oseriös investeringssida på internet.

Ett vanligt förekommande scenario är att kunden har klickat på en annons på Facebook gällande kryptovaluta, lämnat sina kontaktuppgifter, och att kunden sedan blir uppringd och gör en första ”investering” på 250 euro/$.

Bedragarnas kontakt med kunden är metodiska och samtal sker ofta dagligen. Avsikten är att lura offret på stora summor pengar vid upprepade tillfällen.

Senaste tiden också har det också blivit vanligt med videoannonser på Youtube där man hänvisar till kända bolag som Amazon eller kändisar som Elon Musk eller Greta Thunberg.

Investeringsbedrägerier kan delas in i tre typiska faser

1. Säljfasen
Ett erbjudande om en investering som ska ge extremt hög avkastning till nästan ingen risk eller där en försäkring erbjuds om att offret kan få tillbaka 100 procent av det investerade beloppet om någon avkastning inte ges inom tre månader.

2. Återköpsfasen
Bedrägerier fortsätter genom att kunden behöver betala olika påhittade avgifter för att få ut sitt investerade belopp och avkastning.

3. Räddningsfasen
Ett falskt erbjudande från ett annat utländskt företag eller påhittad myndighet som sökt upp kunden efter att man förstått att man blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri. Större summor påhittade avgifter behöver betalas av kunden för att bolaget ska ”hjälpa” kunden att rädda de stulna pengarna.

Risken att utnyttjas som omedveten målvakt

Fall där kunder utnyttjas som omedvetna målvakter har ökat senaste tiden. Här har bedragaren ofta en redan etablerad kontakt med kunden. Kundens konto tar emot pengar från andra bedragna kunder som sedan ”återinvesteras” genom att kunden uppmanas göra kortköp eller utlandsbetalningar mot kryptovalutahandlare. Kryptotillgångarna tillfaller sedan bedragarna. Pengarna kan också skickas vidare för att betala för påhittade avgifter.

Det bästa sättet du som kund kan skydda dig mot investeringsbedrägerier är att aldrig göra en investering i en produkt eller tjänst du inte fullt ut förstår. Fundera även över rimligheten i det som erbjudanden innebär. Tro inte att det finns enkla sätt att mångdubbla sina investeringar på.

Ny teknik skapar nya sätt för bedrägerier

Det finns även säkerhetsrisker med att handla på nätet. Det förekommer sajter som utger sig för att sälja en produkt, som i själva verket vid leverans inte är samma vara som man har betalt för.

Oavsett var du har för avsikt att handla är det viktigt att du håller koll på ditt kort och ser upp för bluffsajter på nätet.

Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt. Exempelvis är alla våra kort kopplade till Visa Secure, som innebär att dina köp måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller sms-kod. De flesta internetbutiker i Sverige är idag anslutna till Visa secure och det är ett av flera smidiga sätt att förhindra bedrägerier.

De flesta vet idag att man aldrig ska förvara sina koder på ett sådant sätt att kort och kod kopplas samman. Det är viktigt att omedelbart spärra sitt kort, om man blivit av med ett bankkort eller kod.

LÄS OCKSÅ: Handla säkert med ditt kort

Andra läser om

Se fler nyheter