Gå till innehåll

Pensionsrådgivning

Se över dina placeringar tillsammans med en certifierad rådgivare från Skandia – utifrån rådande marknadsläge och långsiktigt framåt.

Boka & påverka din framtida pension Så funkar rådgivning online

Så funkar ett onlinemöte


Före mötet

Din rådgivare tar kontakt med dig för att få koll på dina behov och hitta en tid som passar dig. När ni bokat ett möte kommer du få ett mejl med vad du behöver förbereda och hur du ansluter till mötet. När det är dags för mötet ringer din rådgivare upp dig.

Under mötet

Under onlinemötet visar rådgivaren bilder och annan relevant information för din ekonomi. Precis som under ett vanligt bankmöte! Skillnaden är att du kan befinna dig var som helst. Allt du behöver är en dator, surfplatta eller mobil och internetuppkoppling

Efter mötet

Efter mötet får du en rekommendation med de lösningar som passar dig. Du får alltid information om avgifter och avkastning inför, under och efter rådgivningsmötet så att du kan känna dig trygg med de valen du gör för din framtida pension.

Boka ditt onlinemöte och påverka din pension

5,75 av 6 i kundnöjdhet

Våra rådgivare får toppbetyg vid vår årliga kundundersökning (2023). Tack!

Boka rådgivning


Osäker på om du tillhör ITP eller KAP-KL? Läs mer här

Anställd i kommun & region

Påverka din pension och din tjänstepension AKAP-KR eller KAP-KL.

Boka rådgivning för AKAP-KR & KAP-KL

Privatanställd tjänsteman

Få hjälp med hela din pension och välj rätt skydd för dig och din familj.

Boka rådgivning för ITP

Osäker på ditt avtal?

Se vilket kollektivavtal du tillhör snabbt och enkelt på minPension.

Få koll hos minPension

Vanliga frågor

  • Nej, rådgivningen är helt utan extra kostnad.

    Under mötet hittar vi lösningar som passar dig som tar hänsyn till både avgift och avkastning. Vilka avgifter du betalar beror på vilken produkt eller vilka placeringar du väljer. Du får alltid information om dessa inför och under rådgivningsmötet.

  • Nej, det finns inget köptvång.

    Under rådgivningen hittar vi lösningar som passar dig och som tar hänsyn till både avgift och avkastning. Vilka avgifter du betalar beror på vilken produkt eller vilka placeringar du väljer. Du får alltid information om dessa inför, under och efter rådgivningsmötet och du bestämmer själv om du vill agera på de råd och rekommendationer du får.

  • Det är alltid bra att se över sin pension regelbundet eftersom behovet kan ändras med tiden. Det kan vara händelser i livet till exempel att du skaffat familj, separerat eller att barnet blivit vuxna som kan påverka behovet av skydd. Vilken typ av placering du känner dig trygg med ändras också över tid och det är inte alltid så lätt att hänga med.

  • Vi kommer överens om en tid

    I ett första samtal bestämmer vi en tid som passar dig för själva rådgivningen. Utöver det ställer vi några frågor till dig i syfte att förstå vilka behov du har. Vi kommer också erbjuda dig hjälp med att samla in information om din pension genom en informationsfullmakt.

    Vi samlar in uppgifter

    Mellan första samtalet och rådgivningen hjälper vi dig leta reda på var dina pensioner finns och hur de är placerade för att du ska få en bra överblick över hela din pension.

    Vi ringer upp dig

    Vid rådgivningen, som också sker via telefon men där din rådgivare även delar sin skärm med dig, går vi tillsammans igenom hela din pension. Då kommer vi upptäcka om du saknar något skydd, behöver ändra något eller om du redan har precis det du behöver.