Gå till innehåll

Vanliga frågor om betala och överföra


Välj bland vanliga frågor om betala och överföra eller sök bland alla frågor och svar.

Överföra pengar

  • Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.

    Överföringar som ska utföras snarast möjlig där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du hittar överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.

    Så här gör du en överföring.

  • Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.

    Överföringar som ska utföras snarast möjligt, kommer debiteras ditt konto omedelbart. Du kan se överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.

    Så här går du tillväga för att registrera en överföring i appen:

    1. Logga in i appen
    2. Välj "Betala & överför"
    3. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
      Ange vilket konto du vill utföra överföringen till genom att:
      - välja ett konto i din mottagarlista
      - välj "Ny mottagare" och Bankkonto. Ange vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till och Namn. Du kan även välja att spara kontot i din mottagarlista genom att trycka på "Spara mottagare"
    4. Ange beloppet på överföringen
    5. Fyll i meddelande till mottagaren
    6. Under "Text på kontoudraget" kan du fylla i text som kommer att visas på ditt eget kontoutdrag
    7. Ange datum för överföringen. Här kan du välja snarast eller eller en kommande betalningsdag
    8. Klicka på "Överför"

    Vid överföring till annan person i Skandia där du inte har fullmakt på kontot eller till annan bank får du verifiera överföringen med Mobilt BankID.

  • Ja, gör så här:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.
  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • Så här går gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens
Alla frågor och svar

Betala räkningar

  • Så här gör du:

    1. Logga in i appen
    2. Välj "Betala & överför"
    3. Välj vilket konto betalningen ska dras ifrån
    4. Välj Bankgiro/Plusgiro
    5. Välj mottagare:
      - Sparade mottagare finns i rullistan
      - Om du vill lägga till en ny mottagare väljer du Ny mottagare och anger Bank- eller Plusgironumret. Tryck på Fortsätt
    6. Fyll i uppgifterna:
      - Belopp
      - OCR alternativt Meddelande till mottagaren

    7. Datum för betalning. Du kan ange snarast eller ett valfritt datum i kalendern. Helgdagar är inte möjliga att välja
    8. Under "Text på kontoutdrag" kan du ange den text som visas på ditt kontoutdrag. Om du lämnar fältet tomt så kommer det per automatik att stå Plus- eller Bankgironummer och betalningsmottagarens namn
    9. Tryck på Lägg till betalning
    10. Betalningen är nu registrerad och du kan lägga till ytterligare betalningar
    11. När du lagt till alla räkningar klickar du på Godkänn betalningar
    12. Du blir nu ombedd att signera för att godkänna betalningarna
    13. Nu är dina räkningar klara för betalning
  • Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer
Alla frågor och svar

Autogiro & E-faktura

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Betala, E-faktura och Mina e-fakturamottagare
    3. Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
    4. Klicka på "Sök företag"
    5. När du hittat önskat företag, klicka på "Anmäl till e-faktura"
    6. I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
    7. Företaget visas under "Mina anslutna företag" när du får din första avi via e-faktura
  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

  • Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.

  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Teckna nytt Autogiro
    3. Sök fram betalningsmottagaren genom att fylla i en eller flera sökfält. Välj om du endast vill visa företag som erbjuder anslutning via internetbanken eller om du vill visa alla företag som erbjuder autogiro. Klicka därefter på "Sök"
    4. Om det går att ansluta företaget till autogiro via internetbanken så kan du bocka för "elektroniskt medgivande" och därefter klicka på "Anslut". Om det i stället står ”Kontakta företaget” så behöver du kontakta företaget direkt
    5. När du klickat på "Anslut" så får du välja vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill koppla autogirot till samt ange kundnummer eller speciell information. Vad som ska fyllas i under kundnummer eller speciell information varierar från företag till företag. Om du behöver hjälp med vad du ska ange så kan du klicka på frågetecknet. I annat fall behöver du kontakta företaget direkt
    6. Läs och godkänn de allmänna villkoren och tryck därefter på "Godkänn"
  • Du flyttar dina autogiron genom att logga in på din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in på din internetbank
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Flytta in autogiro
    3. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".


    Om du inte vill flytta samtliga av dina autogiron eller vill flytta autogiro för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inloggad i din internetbank.

    Det kan ta upp till tre bankdagar att flytta autogiron från din tidigare bank. Anmäl därför inte en flytt precis innan en kommande dragning.

  • Så här gör du:

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden
    3. Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på "OK".

    Byte av kontonummer på vardagar före kl 22.00 påverkar dina autogirobetalningar nästkommande vardag.

    Om du vill byta konto för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inoggad.

Alla frågor och svar

Insättning & Avier

  • Vi har tyvärr ingen kontanthantering så du behöver vända dig till en annan aktör för att få hjälp att sätta in dina kontanter och sedan flytta dem till ditt konto i Skandia.

Alla frågor och svar

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Hand håller i mobil

Vardagspaket

Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.

Fyra timglas i olika storlekar

Öppna sparkonto

Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!

Läsplatta på skrivbord

Öppna lönekonto

Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin. 

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50