Konto, kort och betalning
Välj ett område – få svar på vanliga frågor och hjälp att lösa ditt ärende.
Kort och konto – vanliga ärenden
Välj bland vanliga ärenden för kort och konto och få hjälp att lösa ditt ärende.
Spärra kort
Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart spärra ditt kort. Du spärrar enklast ditt kort via appen, klicka på ditt kort och välj spärra kort.
Du kan också ringa och spärra ditt kort på 0771-33 20 00. Om du ringer från utlandet så ringer du +46771-33 20 00.
Aktivera kort
Har du eller ditt barn ett nytt kort eller kanske ersatt ett gammalt? Då kan du enkelt aktivera kortet på egen hand. Aktivera inte ditt nya kort förrän du har fått det.
Går det inte att handla med kortet?
Då behöver du antagligen ändra kortets köp- och uttagsgräns eller se över vilken regionsspärr det har.
Du hittar info om hur du uppdaterar dina inställningar under Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr.
Reklamera ett kortköp
Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands.
Ge en annan person tillgång till ditt konto
För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på internetbanken och klicka på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.
Glömt kortkod
Om du har glömt din kortkod beställer du en ny i appen, eller kontaktar oss via chatt eller säkert meddelande. Har du spärrat din kortkod kontaktar du kundservice.
Logga in & chatta med kundservice
Logga in & skicka säkert meddelande
Vanliga frågor om konto och kort
Välj bland vanliga frågor om kort och konto eller sök bland alla frågor och svar.
Kort
-
Du beställer ett ersättningskort genom att logga in. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare.
Så här gör du för att beställa ersättningskort:
- Logga in
- Klicka på menyvalet önskat kort i översikten och välj "Beställ ersättningskort"
- Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
- Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på "Beställ"
Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn loggar du in och byter engagemang till ditt barn genom att klicka på ditt namn längst uppe till höger, sedan kan du beställa ett ersättningskort. -
Ditt kort är giltigt under hela den månad som står på framsidan av ditt kort. Ditt utbyteskort kommer på posten ca en månad innan ditt nuvarande kort går ut.
-
Du kan ta ut maximalt 10 000 kr per dygn eller 25 000 kr per rullande 7 dagars-period. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.
Ändra uttagsgränsen i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Ändra uttagsgränsen på internetbanken- Logga in
- Välj ”menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på "Ändra" vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
-
Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart spärra ditt kort. Du spärrar enklast ditt kort via appen, klicka på ditt kort och välj spärra kort.
Du kan också ringa och spärra ditt kort på 0771-33 20 00. Om du ringer från utlandet så ringer du +46771-33 20 00. -
-
Nej, du använder den kortkod som du får per post när du beställt ditt kort.
-
Från den 14 september 2019 infördes höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven påverkar hur man betalar eftersom det ofta krävs en så kallad stark kundautentisering (SCA). Signaturen räknas inte som en stark kundautentisering.
Från och med 1 november 2020 kan du inte längre genomföra köp där du signerar ett kvitto, så kallade signaturköp, inom EU/EES. Det är därför nu ännu viktigare att du kan din kortkod. Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt (alla dagar 8–21) eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia.
-
Om du har spärrat din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att låsa upp din kortkod.
-
Om du har glömt din kortkod kan du beställa en kopia av koden appen. Du kan också beställa en kodkopia genom att kontakta kundservice på telefon 0771-55 55 00, genom chatt eller skicka ett säkert medddelande.
Logga in & chatta med kundservice
Logga in & skicka ett säkert meddelande
Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr
-
En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns på internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.
Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget.
Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen eller via din internetbank.
Ändra köp- och uttagsgränsen i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Ändra köp- och uttagsgräns via internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Du kan ta ut max 10 000 kr/24h eller 25 000 kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i mobilappen eller internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng"
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns på internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i mobilappen eller via internetbanken.
Ändra regionspärr i appen
- Logga in i appen
- Klicka på Konto
- Klicka på ditt kort
- Under Utlandsköp, gör önskade ändringar och klicka på "Spara mina val"
Ändra regionspärren på internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Regionspärr
- Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
Konto
-
-
Du ser aktuella räntor på vår räntesida inloggad på skandia.se.
Logga in och se aktuella räntor -
Allt i Ett-konto, Sparkonto & Skandiakonto
Din ränta sätts in på ditt konto vid årsskiftet. Om räntan överstiger 100 kronor dras 30 % i skatt.
Fasträntekonto
Du får din ränta utbetald när ditt Fasträntekonto avslutas. Om räntan överstiger 100 kronor dras 30 % i skatt. -
För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in.
Så här gör du:
- Logga in
- Välj menyvalet Övriga val och Fullmakter
- Välj Registrera fullmakt
-
Du skaffar ett konto till ditt barn via Skandia Ung - vårt paket för barn och unga.
Skaffa Skandia Ung -
Ny kund i banken
Bli kund och öppna ett Allt i Ett-konto. Det är vårt kostnadsfria lönekonto där du kan koppla på tjänster för din vardagsekonomi om du vill.
När du satt in sparbeloppet (minst 10 000 kr) på ditt Allt i Ett-konto kan du logga in och öppna ett Fasträntekonto.Redan kund i banken
Är du redan bankkund hos oss så behöver det beloppet du vill spara på ditt nya Fasträntekonto (minst 10 000 kr) finnas på ett i Ett-konto eller ett Sparkonto. När summan finns där kan du öppna ett Fasträntekonto på internetbanken eller i appen. -
Nej, det går tyvärr inte att förlänga ett befintligt Fasträntekonto. När bindningstiden är slut kommer Fasträntekontot att avslutas automatiskt. Du kan däremot öppna nya Fasträntekonton precis när du vill.
-
När Fasträntekontot avslutas sätts pengarna, inklusive din intjänade ränta efter eventuell dragen skatt, tillbaka på det konto du valde när du öppnade Fasträntekontot.
-
Du avslutar ett konto genom att logga in.
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Avsluta konto
- Välj vilket konto som ska avslutas samt mottagarkonto
- Bekräfta och godkänn avslutet
-
Ditt kontonummer i Skandia består av 11 siffror, de fyra första är clearingnumret.
-
Nej, Skandia har inga företagstjänster som t.ex. företagskonto däremot erbjuder vi försäkringar för dig och dina medarbetare.
-
Om du vill få skatteåterbäringen direkt till ditt konto kan du anmäla ett bankkontonummer till Skatteverket.
Anmälan gör du via e-tjänsten Skattekonto på Skatteverkets hemsida.
Kontoutdrag
-
Saldo är summan av de transaktioner som bokförts på kontot, medan det tillgängliga beloppet motsvarar det belopp som för tillfället finns att utnyttja på kontot. Om du har en kredit kopplad till kontot så räknas det kreditbelopp som finns kvar att utnyttja in i det tillgängliga beloppet.
Om tillgängligt belopp och saldo skiljer sig åt kan det bero på att gjorda kortköp eller automatuttag inte har bokförts än eller att det finns en kredit kopplad till kontot.
-
Transaktioner för innevarande år samt 2 kalenderår tillbaka i tiden visas på din internetbank.
-
Om du vill exportera dina transaktioner gör du enligt följande:
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Mina konton
- Klicka på Exportera
- Välj om du vill exporera till en PDF eller i Excel-format
-
Under reservationer redovisas de kortköp och automatuttag som har reserverats på ditt konto. Det reserverade beloppet påverkar tillgängligt belopp men har inte definitivt bokförts på kontot ännu. Observera att ett reserverat belopp är ett uppskattat belopp och att det kan bli ett annat belopp som definitivt bokförs på kontot. Ett vanligt exempel när det sker är vid kortköp och automatuttag i utlandet där valutaväxlingskurserna är olika på inköpsdagen och bokföringsdagen.
Här visas också eventuella returer av kortköp som du gjort men som inte definitivt har bokförts på kontot ännu. En retur bokförs på kontot så snart banken fått pengarna vilket vi normalt får 1-3 dagar efter att returen har gjorts. Returerna beräknas inte i summan av reserverade belopp och returerna påverkar inte heller tillgängligt belopp eller saldot på kontot.
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar
Vardagspaket
Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.
Öppna sparkonto
Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!
Öppna lönekonto
Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin.
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Chatten är stängd 24-26 december och 31 december-1 januari.
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15
Skicka meddelande
För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22, julafton 8-20
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50