Gå till innehåll

Mobilt BankID – skaffa, förnya eller spärra

Med Mobilt BankID kan du enkelt bekräfta din identitet på webben. Det används för att godkänna köp,
legitimera dig hos företag och myndigheter samt för att logga in på internetbanken eller appen.

Skaffa eller förnya Mobilt BankID via vår app

Du laddar enkelt och snabbt hem Mobilt BankID via vår app, där du behöver identifiera dig med ett ett befintligt Mobilt BankID eller den PIN-kod du fått från oss. 

Gör så här:

  1. Ta fram mobilen
  2. Öppna Skandias app
  3. Klicka på Kundservice uppe till höger
  4. Välj Skaffa eller förnya BankID
  5. Fortsätt sedan enligt instruktionerna

Du kan behöva bekräfta din identitet när du skaffar ett Mobilt BankID. Det gör du med ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort, utfärdat av polisen.

Bli inte lurad, undvik bedrägeri!

Identifiera dig inte på uppmaning av banken eller någon annan.

  • Lämna aldrig ut några koder till banken eller annan
  • Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
  • Läs i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker och vad den avser
  • Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av banken eller någon annan
  • Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av banken eller någon annan

Välj att avbryta och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00

Kontroll av ID-handling

Du kan behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.

Saknar du pass eller nationellt ID-kort?

Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen.

Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-möjligheter, vilket behövs för att kontrollen ska vara tillräckligt säker. 

Den digitala ID-kontrollen är en följd av skärpta regelverkskrav vid nedladdning av BankID på distans, det vill säga när du hämtar ett BankID utan att besöka ett bankkontor. Syftet med ID-kontrollen är att minska risken för bedrägerier, och gäller för samtliga utgivare av BankID på distans.

Ansök om pass hos Polisen

Har du skaffat en ny telefon?

Har du skaffat en ny telefon finns det några saker att göra innan allting funkar som tidigare.

  • Ladda ner Skandias app
    Börja med att ladda hem vår app från App store om du använder en iPhone eller iPad. 
    Använder du en Android laddar du hem vår app från Google Play

    Ladda ner Mobilt BankID
    När du laddat ner vår app behöver du ladda hem BankID:s app från App store om du använder en iPhone eller iPad.
    Använder du en Android laddar du hem BankID:s app via Google Play

    Ladda ner Swish
    Ladda ner Swishappen från App Store eller Google Play för att komma igång med Swish. 

  • Har du nytt mobilnummer behöver du kontakta kundservice för att registrera ditt nya mobilnummer innan du kan ladda hem ett BankID.

Mobilt BankID för barn och ungdomar

Du kan hjälpa ditt barn att ladda ner ett Mobilt BankID genom vårt barn- och ungdomspaket, Skandia Ung.
Helt kostnadsfria banktjänster för ditt barn. 

Skaffa Skandia Ung med Mobilt BankID

Så här spärrar du ditt BankID

Behöver du spärra ditt BankID kan du logga in och välja menyvalet Övriga val, BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Är det något du undrar över?

Du hittar svar på dina frågor på vår FAQ-sida