Mobilt BankID – skaffa, förnya eller spärra
Med Mobilt BankID kan du enkelt bekräfta din identitet på webben. Det används för att godkänna köp,
legitimera dig hos företag och myndigheter samt för att logga in på internetbanken eller appen.
Skaffa eller förnya Mobilt BankID via vår app
Du laddar enkelt och snabbt hem Mobilt BankID via vår app, där du behöver identifiera dig med ett ett befintligt Mobilt BankID eller den PIN-kod du fått från oss.
Gör så här:
- Ta fram mobilen
- Öppna Skandias app
- Klicka på Kundservice uppe till höger
- Välj Skaffa eller förnya BankID
- Fortsätt sedan enligt instruktionerna
Du kan behöva bekräfta din identitet när du skaffar ett Mobilt BankID. Det gör du med ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort, utfärdat av polisen.
Bli inte lurad, undvik bedrägeri!
Identifiera dig inte på uppmaning av banken eller någon annan.
- Lämna aldrig ut några koder till banken eller annan
- Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
- Läs i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker och vad den avser
- Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av banken eller någon annan
- Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av banken eller någon annan
Välj att avbryta och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00
Kontroll av ID-handling
Du kan behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.
Saknar du pass eller nationellt ID-kort?
Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen.
Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-möjligheter, vilket behövs för att kontrollen ska vara tillräckligt säker.
Den digitala ID-kontrollen är en följd av skärpta regelverkskrav vid nedladdning av BankID på distans, det vill säga när du hämtar ett BankID utan att besöka ett bankkontor. Syftet med ID-kontrollen är att minska risken för bedrägerier, och gäller för samtliga utgivare av BankID på distans.
Ansök om pass hos PolisenMobilt BankID för barn och ungdomar
Du kan hjälpa ditt barn att ladda ner ett Mobilt BankID genom vårt barn- och ungdomspaket, Skandia Ung.
Helt kostnadsfria banktjänster för ditt barn.
Skaffa Skandia Ung med Mobilt BankID
Så här spärrar du ditt BankID
Behöver du spärra ditt BankID kan du logga in och välja menyvalet Övriga val, BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.
Hämta certifikat
Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.
Hämta certifikat