Få hjälp med BankID & inloggning
Få svar på vanliga frågor om BankID, inloggning och din personliga PIN-kod.
Så använder och ändrar du din personliga PIN-kod
Få en PIN-kod
Din personlig PIN-kod som består av 4 siffror skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.
Använda PIN-kod
Då använder du din PIN-kod:
- När du ringer telefonbanken och kundservice
- När du hämtar Mobilt BankID eller ett certifikat
- När du loggar in med certifikat
Byta PIN-kod
Du byter enkelt PIN-kod via vårt talsvar på 0771-55 55 00.
Välj först 1 för "Bank", sedan 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och därefter 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.
Glömt PIN-kod
Om du har glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.
Så loggar du in
Hämta och få hjälp med BankID
Här kan du få hjälp med Mobilt BankID, skaffa ett nytt Mobilt BankID eller förnya ett som har gått ut.
Hämta och få hjälp med BankIDHämta certifikat
Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.
Hämta certifikatSkandia utfärdar inte längre BankID på fil
Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil.
Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.
För att fortsatt komma åt din produkter och tjänster i Skandia så hänvisar vi dig istället till att antingen hämta ett Mobilt BankID, eller ett certifikat.
Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det hos Skandia.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
Bli inte lurad, undvik bedrägeri
Identifiera dig inte på uppmaning av Banken eller någon annan, oavsett orsak.
- Dela aldrig ditt BankID eller dina koder med någon annan
- Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
- Läs noga igenom texten i BankID eller sms och se till att det stämmer mot den transaktion eller identifiering du vill göra
- Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av någon annan
- Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av någon annan
Välj avbryt och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00.
Tips – minska risken för bedrägeri
Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad. Och tipsa gärna andra! Tillsammans gör vi det svårare för bedragarna.
Så minskar du riskenAnmäl bedrägeri
Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.
Anmäl bedrägeriHittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Chatten är stängd 24-26 december och 31 december-1 januari.
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15
Skicka meddelande
För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22, julafton 8-20
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50