Gå till innehåll

Få hjälp med BankID & inloggning

Få svar på vanliga frågor om BankID, inloggning och din personliga PIN-kod.

Så använder och ändrar du din personliga PIN-kod


Få en PIN-kod

Din personlig PIN-kod som består av 4 siffror skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.

Använda PIN-kod

Då använder du din PIN-kod:

  • När du ringer telefonbanken och kundservice
  • När du hämtar Mobilt BankID eller ett certifikat
  • När du loggar in med certifikat

Byta PIN-kod

Du byter enkelt PIN-kod via vårt talsvar på 0771-55 55 00.

Välj först 1 för "Bank", sedan 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och därefter 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.

Glömt PIN-kod

Om du har glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.

Så loggar du in


När du loggar in första gången

Du loggar in via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. 

    1. Ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank funkar den hos oss också. 
    2. Välj inloggning med Mobilt BankID
    3. Fyll i ditt personnummer 
    4. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    5. En QR-kod visas på skärmen
    6. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    7. Skanna QR-koden
    8. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
  • Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, till exempel om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Ladda ner ett certifikat om du inte redan har ett installerat på din dator 

    2. Välj inloggning med certifikat

    3. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK

    4. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod

    1. Har du BankID i din dator via oss eller någon annan bank kan du använda det för att logga in. 
    2. För att kunna logga in första gången måste du ange en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontakta kundservice på 0771-55 55 00. 
    3. Klicka på ”Logga in” uppe till höger 
    4. Välj inloggning med BankID 
    5. Välj ditt BankID i rullistan 
    6. Ange lösenordet till ditt BankID 
    7. Ange engångskod som skickas via SMS 

Om du har problem med att logga in

Följ stegen nedan om du har problem med att logga in. 

  • Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript
  • Kontakta kundservice för hjälp med nedladdning av Mobilt BankID.

Hämta och få hjälp med BankID

Här kan du få hjälp med Mobilt BankID, skaffa ett nytt Mobilt BankID eller förnya ett som har gått ut. 

Hämta och få hjälp med BankID

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Skandia utfärdar inte längre BankID på fil

Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil. 

Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.

För att fortsatt komma åt din produkter och tjänster i Skandia så hänvisar vi dig istället till att antingen hämta ett Mobilt BankID, eller ett certifikat.

Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det hos Skandia. 

Så skyddar du dig mot bedrägerier


Bli inte lurad, undvik bedrägeri

Identifiera dig inte på uppmaning av Banken eller någon annan, oavsett orsak.

  • Dela aldrig ditt BankID eller dina koder med någon annan
  • Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
  • Läs noga igenom texten i BankID eller sms och se till att det stämmer mot den transaktion eller identifiering du vill göra
  • Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av någon annan
  • Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av någon annan


Välj avbryt och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00.

Tips – minska risken för bedrägeri

Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad. Och tipsa gärna andra! Tillsammans gör vi det svårare för bedragarna.

Så minskar du risken

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.

Anmäl bedrägeri

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Chatten är stängd 24-26 december och 31 december-1 januari.

Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15

 

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22, julafton 8-20
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15

 

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50