Gå till innehåll

Medlem i Vision –  få ett ekonomiskt skydd om det oförutsedda händer

Du som är medlem i Vision får tillgång till grupp­försäkringar som kan ge dig och din familj ekonomisk trygghet.

Du väljer själv försäkringar som passar din livssituation och får dem till en låg kostnad.

Vision Logga

Anmäl autogiro för enklare betalning

Med autogiro betalar du din gruppförsäkring månadsvis och pengarna dras automatiskt från ditt konto.Tjänsten är helt kostnadsfri.

    • Logga in på mina gruppförsäkringar
    • Från dator > se grå ruta uppe till höger > klicka på knapp Anslut till autogiro
    • Från mobil > klicka på pilen bredvid texten Om gruppavtalet > klicka på knappen Anslut till autogiro
    • Följ stegen > Klart!

    Du kan också fylla i och skicka en blankett för att anmäla autogiro

    När sker dragningen?

    Pengarna dras automatiskt från ditt konto den näst sista vardagen varje månad.

Ny medlem – kostnads­fritt skydd i 3 månader

4 försäkringar ingår – behåll dem från 62 kr/mån*

Som ny yrkesverksam medlem får du ett kostnads­fritt ekonomiskt skydd i 3 månader. Det ger dig och dina nära en trygghet om det oförut­sedda händer. Du väljer själv om du vill behålla dem.

Så funkar gruppförsäkring – för dig som är ny medlem

* Priset ovan avser åldersgrupp upp till 30 år (2025). 

  • Livförsäkringen ger ekonomisk trygghet till dina nära om du dör. Då betalas ett engångsbelopp och kan t.ex. hjälpa dina nära att behålla sin bostad. Du väljer själv vem som får pengarna. Du kan få upp till 10 prisbasbelopp i ersättning – ett prisbasbelopp är 58 800 kr.

    Läs mer om Livförsäkring.

  • Vår Sjukförsäkring kan ge extra ersättning om du skulle bli långvarigt sjukskriven och inte kan jobba så mycket som du brukar. Det kan kännas tryggare om du skulle bli sjuk­skriven. Du kan få upp till 1 500 kr/månad i ersättning.

    Med hälsoförsäkringen som vi lagt till i sjukförsäkringen, kan du få hjälp redan innan du blir sjuk. Du kan exempelvis få hjälp och råd om du känner dig nedstämd, är stressad och är i riskzonen att bli sjukskriven.

    Läs mer om Sjukförsäkring med Hälsoförsäkring

  • Med trygghetskapitalförsäkringen kan du få ersättning för en del av inkomstförlust om du inte skulle kunna jobba fullt ut till följd av sjukdom eller olycksfall. Du väljer själv försäkringsbeloppet. Du kan få upp till 10 prisbasbelopp (pbb) i ersättning – ett prisbasbelopp är 58 800 kr.

    Diagnosförsäkringen kan ge dig ersättning om du drabbas av vissa sjukdomar, t.ex. malign cancer, hjärtinfarkt eller stroke.

    Läs mer om Trygghetskapitalförsäkring med diagnosförsäkring

  • En olycksfallsförsäkring ger dig ett skydd för direkta kostnader i samband med en olycka. Försäkringen täcker bland annat kostnader för vård, tandskador och resor – och ger ekonomisk ersättning vid invaliditet. 

    Gäller dynet runt och du kan få upp till 20 prisbasbelopp (pbb) i ersättning – ett prisbasbelopp är 58 800 kr.

    Läs mer om Olycksfallsförsäkring.

  • Efter den kostnadsfria perioden får du en avi skickad till dig på posten eller via Kivra (om du är ansluten till Kivras tjänst). Genom att betala den väljer du att behålla försäkringarna. Du kan också anmäla autogiro för att få ett bekvämare sätt att betala dina gruppförsäkringar.

    Anmäl autogiro – Gå till Vanliga blanketter och ändringar

  • När du loggar in på Mina gruppförsäkringar kan du enkelt se hur mycket just dina försäkringar kommer att kosta efter den kostnadsfria perioden. Genom att betala dem väljer du att behålla försäkringarna.

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

Välj rätt försäkringar för dig

Få koll på vilka försäkringar som kan passa för just din livssituation och som kan ge dig eller din familj ekonomisk trygghet. Se vilka fler försäkringar du kan ansöka om i Visions avtal. 

För yrkesverksam medlem – Välj rätt försäkringsskydd

Vanliga frågor just nu

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Från och med april 2025 upphör möjligheten att betala Visions gruppförsäkring via löneavdrag. Du måste därför anmäla autogiro för att fortsätta betala månadsvis. Anmäler du inte autogiro får du istället en betalningsavi för 3 månader via post eller Kivra.

    Läs mer och välj betalsätt för Visions gruppförsäkring

  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • Är din försäkring kopplad till din anställning eller till ditt medlemskap och anställningen/medlemskapet har upphört – då kan du inte längre ha kvar försäkringen. Kontakta oss om du vill få ett fortsatt försäkringsskydd.

    Du behöver inte kontakta oss om du:

    • har en Fortsättningsförsäkring eller en Skandia Seniorförsäkring.
    • har tecknat gruppförsäkringen via ditt förbund och bytt arbetsgivare då gäller din försäkring fortfarande.
  • Har du fått en uppsägning/påminnelse där vi säger att vi kommer att säga upp försäkringen om den inte betalas? Vill du inte ha den behöver du inte göra någonting. Försäkringen avslutas vid förfallodagen och vi kommer att skicka dig en bekräftelse på att den har avslutats.

     

    • Du kan betala via din internetbank och du hittar alla uppgifter på förstasidan på premieavin.
    • Kan du inte betala via din internetbank kan du välja att använda en inbetalningsavi som du själv fyller i. Då är det extra viktigt att du anger OCR/Avinummer på talongen och textar tydligt – det behövs för att vi ska kunna  koppla betalningen till dig.
    • Autogiro är det enklaste sättet att betala din försäkring på. Du ansöker genom att logga in på Mina gruppförsäkringar eller genom att fylla i den här blanketten och skicka den via posten till oss. 
    • Du kan också betala med e-faktura genom din internetbank – välj Skandia hälsa. Gör så här hos oss: Logga in, välj menyval Betala, e-faktura, Anmäl e-faktura och sök på Skandia hälsa.
Alla frågor och svar

Samtalsstöd Tusen frågor

En kostnads­fri tjänst för dig med grupp­försäkring. Ring oss på 0771-65 50 50.

Du kan få samtals­stöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbets­förmåga – alltifrån privata frågor som rör stress till juridik och ekonomi.

Få snabb koll på gruppförsäkringen – och varför den är bra!

Samtalsstöd Tusen frågor – utan kostnad.