Gå till innehåll

Medlem i Vision –  få ett ekonomiskt skydd om det oförutsedda händer

Ditt medlemskap i Vision ger dig tillgång till en förmånlig och omfattande grupp­försäkring som kan skydda dig och din familj ekonomiskt om det oväntade skulle hända –  till en låg kostnad.

Välj rätt försäkringsskydd – yrkesverksam
Vision Logga

Logga in på Mina gruppförsäkringar

Här kan du se:

  • Dina försäkringar, försäkringsbelopp och pris
  • Övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet och möjlighet att ansöka digitalt

Har du inte Visions gruppförsäkring hittar du i stället ansökan här ovanför genom att klicka på den gröna rutan "Välj rätt försäkringsskydd - yrkesverksam".

Logga in

Ny medlem – får 4 försäkringar i 3 månader utan kostnad

  • Livförsäkring
  • Sjukförsäkring
  • Trygghetskapital
  • Olycksfallsförsäkring

Du kan utöka med fler försäkringar

  • Familjeskydd
  • Diagnosförsäkring (fristående)
  • Barn- och gravidförsäkring

Samtalsstöd Tusen frågor

En kostnads­fri tjänst för dig med grupp­försäkring. Ring oss på 0771-65 50 50.

Du kan få samtals­stöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbets­förmåga – alltifrån privata frågor som rör stress till juridik och ekonomi.

Få snabb koll på gruppförsäkringen – och varför den är bra!

Samtalsstöd Tusen frågor – utan kostnad.

Vanliga frågor just nu

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • Är din försäkring kopplad till din anställning eller till ditt medlemskap och anställningen/medlemskapet har upphört – då kan du inte längre ha kvar försäkringen. Kontakta oss om du vill få ett fortsatt försäkringsskydd.

    Du behöver inte kontakta oss om du:

    • har en Fortsättningsförsäkring eller en Skandia Seniorförsäkring.
    • har en gruppförsäkring via ett förbund och där premien har betalats via löneavdrag hos din arbetsgivare. Har din anställning upphört då kommer vi istället att skicka en premieavi till dig.
    • har tecknat gruppförsäkringen via ditt förbund och bytt arbetsgivare då gäller din försäkring fortfarande.
  • Har du fått en uppsägning/påminnelse där vi säger att vi kommer att säga upp försäkringen om den inte betalas? Vill du inte ha den behöver du inte göra någonting. Försäkringen avslutas vid förfallodagen och vi kommer att skicka dig en bekräftelse på att den har avslutats.

     

    • Du kan betala via din internetbank och du hittar alla uppgifter på förstasidan på premieavin.
    • Kan du inte betala via din internetbank kan du välja att använda en inbetalningsavi som du själv fyller i. Då är det extra viktigt att du anger OCR/Avinummer på talongen och textar tydligt – det behövs för att vi ska kunna  koppla betalningen till dig.
    • Autogiro är det enklaste sättet att betala din försäkring på. Du ansöker genom att logga in på Mina gruppförsäkringar eller genom att fylla i den här blanketten och skicka den via posten till oss. 
    • Du kan också betala med e-faktura genom din internetbank – välj Skandia hälsa. Gör så här hos oss: Logga in, välj menyval Betala, e-faktura, Anmäl e-faktura och sök på Skandia hälsa.
Alla frågor och svar