Gå till innehåll

Kontakta oss om gruppförsäkringar

Redan kund?

Skicka ett meddelande till oss så hjälper vi dig. Genom att logga in identifierar du dig och vi kan hantera ditt ärende på ett säkert sätt.

Hantera försäkringar

Logga in för att t.ex. ändra försäkringsbelopp, se vad försäkringarna kostar, anmäla autogiro och ansöka om försäkringar du inte har idag.

Allmän fråga?

Ställ allmänna frågor direkt till oss om gruppförsäkring. Vi finns på plats vardagar 8.15–15.

Vanliga frågor & svar

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

    • Logga in på Mina gruppförsäkringar.
    • Du väljer ansökan för den försäkring du vill medförsäkra make/maka, sambo eller registrerad partner på. Sidan du landar på kommer att vara en sida som förklarar stegen i ansökningsprocessen.
    • När du klickar på ”Sätt igång” kommer du först att kunna göra val för dig själv. Om du inte önskar göra några ändringar i din egen försäkring klickar du på ”Fortsätt” längst ner.
    • I detta steg bli tillfrågad om du vill lägga till en medförsäkrad – klicka på ”Ja” och följ resten av flödet.
Alla frågor och svar

Samtalsstöd Tusen frågor

En kostnadsfri tjänst – för dig med gruppförsäkring.

Problem i vardagen kan på sikt påverka din hälsa och arbets­förmåga. Ta hjälp, oavsett om det är privat eller arbetsrelaterat.

Ring oss på 0771-65 50 50

En kostnads­fri tjänst – för dig med grupp­försäkring

  • Privata frågor
    Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress – till exempel stress, relationsproblem, föräldraskap, missbruk och sorg.
  • Vardagsprioriteringar
    Många har i dag en komplex vardag som skapar stress. Genom vår tjänst Vardagsprioritering kan du få hjälp att planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en förändring för att öka ditt välmående på ett hållbart och långsiktigt sätt.
  • Juridik och ekonomi
    Det kan handla om dina rättigheter, t.ex. i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor kring skulder, boende m.m.
  • Hälsa och motion
    Du får proaktivt hälsostöd, t.ex. kring fysisk aktivitet.
     

När du anmält till oss vad du vill ha hjälp med så ringer vi upp dig

  • Du får kontakt med en expert ur vårt nätverk av jurister, ekonomer, psykologer, fysioterapeuter och arbetsterapeuter för ett första samtal.  
  • Behöver du fler samtal kan du få 1 eller 2 uppföljningssamtal. 
  • Behöver du mer hjälp, till exempel med juridiska dokument eller få någon behandling, kan experten hjälpa dig vidare.

Självklart har våra samarbetspartners tystnadsplikt, oavsett om det handlar om privata eller arbetsrelaterade frågor. 

Använd försäkring

Sjuk-, vård-, olycksfalls-, eller barnförsäkring 

Här kan du anmäla olycka, sjukdom och besvär samt ansöka om ersättning för utlägg i ett redan anmält ärende

Använd försäkring

Så söker du vård

Vård- eller hälsoförsäkring

Har du vår vård- eller hälsoförsäkring? Då kan du få snabb hjälp och vård via Hälsoslussen. 

Till Hälsoslussen

 

Kris?

Krisförsäkring

Har du varit med om en kris, t.ex. rån, hot, våld inom familjen, en svår olycka eller sjukdom? Ring oss på:

08-534 804 65

Tack för att du är kund hos oss!

Hoppas du hittar rätt kontaktväg, om inte ring oss på:

0771-55 55 00 (tryck 3 för försäkring & pension, sedan 3 för gruppförsäkring)

Eller mejla grupp@skandia.se om du har generella funderingar om gruppförsäkringar.