Gå till innehåll
Kvinna med blombukett

Så funkar gruppförsäkring – bra kompletterande skydd till låg kostnad

Vill du se över ert gruppavtal och stärka skyddet för fler av dina medarbetare eller medlemmar? Med en gruppförsäkring som bas kan medarbetaren eller medlemmen välja försäkringar som passar deras behov bäst.  

  • Extra trygghet och skydd för dina medarbetare
  • Låg kostnad
  • Enkla hälsokrav

Kontakta oss

Så funkar gruppförsäkring

Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Du som arbetsgivare ger genom gruppavtalet dina medarbetare möjlighet att komplettera det skyddet till en låg kostnad.  

Medarbetarna väljer själva vilka försäkringar de är intresserade av. De kan försäkra sig själva och sin familj (make/registrerad partner/sambo och barn). Den anställde betalar själv – till en låg kostnad.

    • Informera den nya medarbetaren eller medlemmen
      Att du kommer anmäla hen till ert gruppavtal och till de försäkringar som omfattas av förskydd. 
    • Hänvisa gärna den nya medarbetaren eller medlemmen till ansökan
      Där kan hen läsa mer om försäkringarna som vi erbjuder (förköpsinformationen).
    • Anmäl nya medarbetaren eller medlemmen omgående till oss
      Anmäl inte senare än 2 månader från första anställningsdagen till oss. Enligt lag måste det ges möjlighet att tacka nej innan förskyddstiden löper ut. Om anmälan görs senare än 2 månader kan den nyanställde inte få erbjudandet utan behöver i så fall fylla i en ansökan och eventuellt lämna en hälsodeklaration. Anmäl och ändra personalförändringar här.

     

  • Den som är  nyanställd i ett företag eller i ett förbund med gruppavtal hos oss får automatiskt ett kostnads­fritt försäkrings­skydd (s.k. förskydd) i 3 månader. Förskyddet kan omfatta t.ex. liv-, sjuk-, trygghets­kapital- och olycksfalls­försäkring. För att se vilka försäkringar som ingår i förskyddet kan hen logga in på skandia.se/Mina gruppforsakringar.

    • Vill medarbetaren eller medlemmen behålla sitt förskydd behöver hen ansöka under förskyddstiden. Betalning kan sedan göras via inbetalningsavi eller via löneavdrag.
    • Efter 3 månader upphör försäkringskyddet om hen inte har ansökt, under förskyddstiden, om ett fortsatt försäkringsskydd.

    För att omfattas av förskyddet ska medarbetaren eller medlemmen vara:

    • fullt arbetsför första anställnings­dagen (gäller inte olycksfalls­försäkring)
    • ha en anställning som varar minst 6 månader i följd
    • vara bosatt och folkbok­förd i Sverige och ha fyllt 16 år

    Medarbetaren eller medlemmen kan när som helst utöka eller höja försäkringsbeloppen i sina försäkringar för både sig själv och sin familj genom egen ansökan. Även dessa får den anställde kostnadsfritt under perioden förskyddet gäller. Behöver den som ansöker om försäkring lämna en hälsodeklaration kommer det att framgå i ansökan.

  • Reservationsanslutning innebär att alla nyanställda eller medlemmar ska anmälas in av dig som är gruppföreträdare. Det är därför viktigt att du gör det i god tid och inte senare än två månader för att den nyanställde ska få möjlighet att ta del av vårt erbjudande.

    Vill inte medarbetaren eller medlemmen ha försäkringarna måste hen tacka nej innan det kostnadsfria förskyddet löper ut. Anslutningsformen är tillåten enligt Försäkringsavtalslagen (FAL).

    Så här funkar reservationsanslutning

    När du har meddelat oss om ny personal får medarbetaren eller medlemmen ett kostnads­fritt försäkrings­skydd (s.k. förskydd) i 3 månader.



    • Vi skickar ett försäkringsbesked till medarbetaren eller medlemmen där vi meddelar vilka försäkringar som ingår i ert gruppavtal.

    • Om medarbetaren eller medlemmen inte vill ha försäkringsskyddet så kan hen tacka nej genom att exempelvis logga in på Mina gruppforsakringar och avsluta försäkringarna, för att chatta eller skicka ett meddelande till oss.

    • Efter 3 månader aviserar vi. Vi kan avisera genom löneavdrag eller med en inbetalningsavi som skickas till medarbetaren eller medlemmen, om hen inte tackat nej. 
    • Försäkringsskyddet kan när som helst utökas och sägas upp.
       

    För att omfattas av förskyddet ska medarbetaren eller medlemmen vara:

    • fullt arbetsför första anställnings­dagen (gäller inte olycksfalls­försäkring)
    • ha en anställning som varar minst 6 månader i följd
    • vara bosatt och folkbok­förd i Sverige och ha fyllt 16 år
  • Det är enkelt för medarbetaren eller medlemmen att ansöka om eller utöka sin försäkring. Ansökningslänk finns på varje produktsida och på förstasidan. Här kan du logga in och ansöka på Mina gruppforsakringar. Saknar du inloggningsuppgifter kan du kontakta oss. Detaljerad information som förköpsinformation, priser och försäkringsbelopp hittar du i ansökan. 

    Som kontaktperson kan du kontakta oss på telefon 031-81 62 52 eller mejla oss på gruppavtal@skandia.se för att få svar på dina frågor.

  • Gruppförsäkringen gäller månaden ut när medarbetaren, medlemmen eller medförsäkrad uppnår slutåldern i gruppavtalet. 

    Grupp­försäkringen upphör att gälla när:  

    • anställningen upphört (den gäller månaden ut)
    • den sägs upp av gruppmedlem
    • förskyddet löper ut utan att den anställde har ansökt om försäkringar
    • försäkringen inte betalas i tid och försäkringen upphört
    • företaget eller föreningen har sagt upp gruppavtalet
    • avtalet sägs upp av Skandia 

    Frånvaro på grund av sjukdom eller olycksfall, tjänstledighet, militärtjänst, eller barnledighet räknas inte som utträde ur gruppen

Våra vanligaste gruppförsäkringar

  • Livförsäkring
  • Sjukförsäkring med Hälsoförsäkring
  • Trygghets­kapital­försäkring
  • Olycksfallsförsäkring
  • Barnförsäkring
  • Vård­­försäkring
Läs mer och ansök

Få snabb koll på gruppförsäkringen – och varför den är bra!

Samtalsstöd Tusen frågor

Helt utan kostnad – för dig med grupp­försäkring
Du kan få samtals­­stöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbets­förmåga – alltifrån privata frågor som rör stress till juridik och ekonomi.

Ring oss på 0771-65 50 50

En kostnads­fri ­tjänst – för dig med grupp­försäkring

  • Privata frågor
    Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress – till exempel stress, relationsproblem, föräldraskap, missbruk och sorg.
  • Vardagsprioriteringar
    Många har i dag en komplex vardag som skapar stress. Genom vår tjänst Vardagsprioritering kan du få hjälp att planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en förändring för att öka ditt välmående på ett hållbart och långsiktigt sätt
  • Juridik och ekonomi
    Det kan handla om dina rättigheter, t.ex. i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor kring skulder, boende m.m.
  • Hälsa och motion
    Du får proaktivt hälsostöd, t.ex. kring fysisk aktivitet.
     

När du anmält till oss vad du vill ha hjälp med så ringer vi upp dig

  • Du får kontakt med en expert ur vårt nätverk av jurister, ekonomer, psykologer, fysioterapeuter och arbetsterapeuter för ett första samtal.  
  • Behöver du fler samtal kan du få 1 eller 2 uppföljningssamtal. 
  • Behöver du mer hjälp, till exempel med juridiska dokument, kan experten hjälpa dig vidare.

Självklart har våra samarbetspartners tystnadsplikt, oavsett om det handlar om privata eller arbetsrelaterade frågor. 

Kontakta oss och se över ert avtal

Vill du se över ert gruppavtal och stärka skyddet för fler av dina medarbetare eller medlemmar? Välkommen att kontakta oss för att få hjälp eller svar på dina frågor.