Frågor & svar – Företag
De vanligaste frågorna
-
Medarbetarna anmäler själva skada, sjukdom och ansöker om ersättning – snabbt, enkelt och säkert.
-
- Vi har lagt till hälsoförsäkringen, utan kostnad, när du och dina medarbetare har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.
- Vi har även lagt till en hälsoförsäkring i vår gruppsjukförsäkring. Läs mer om Gruppförsäkring för medarbetare.
- Det går också att teckna hälsoförsäkringen separat. Om företaget har tecknat den separat, kan du som är administratör i Skandia Företag se vilka som är försäkrade så här:
- Logga in på Skandia Företag
- På högra sidan välj Hitta en medarbetare
- Nu kommer du till medarbetarens sida och du kan se vilka försäkringar hen har.
Om du inte är administratör kan du ringa till kundservice eller kontakta din rådgivare. Inte behörig? Läs mer om Skandia Företag. - Medarbetaren kan logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård se om hen har en hälsoförsäkring.
-
Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag.
- Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
- Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
- Ändra lön och följ inskickade ärenden
-
Absolut! Se aktuella fakturor och avier och ladda ner kopior i Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören kan:
- lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.
Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
-
Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.
Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.
-
Ja, fakturan för tjänstepensionen kan du få på mejlen. Hör av dig till oss på 0771-55 55 06 så hjälper vi dig.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.
-
I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som e-faktura. Du anmäler det hos din bank.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem. Läs mer på Fakturor & betalningar.
-