Gå till innehåll

Hjälpen via Hälsoslussen förändrade allt: ”Trodde inte att jag kunde må så här bra”

I flera år besvärades Linnéa Gustavsson av svår huvudvärk och migränfall. Det påverkade allt i hennes liv – både på jobbet och hemma. När kroppen till slut sa ifrån tog Linnéa beslutet att söka hjälp via Hälsoslussen.

”Det fanns ingen tid för återhämtning”

Det hela eskalerade när Linnéa Gustavsson arbetat ett år på sitt nya jobb som UX-designer. Huvudvärken ökade succesivt med tätare migränanfall och den höga stressnivån var alldeles för påtaglig. Med många kunder att serva och hjälpa varje dag fanns det ingen tid för återhämtning.

– Jag vet inte hur många gånger jag satt på jobbet och bara grät. Jag insåg då att något var fel och mina kollegor som också såg att jag inte mådde bra tipsade mig att ta kontakt med Hälsoslussen hos Skandia.​

Linnéa berättar att hon har försäkringar hos Skandia via jobbet, där både vårdförsäkringen och hälsoförsäkringen gör det enkelt att kontakta Skandias Hälsosluss. Tack vare detta fick Linnéa snabbt kontakt med en hälso- och rehabvägledare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center (SRC).

 – Jag har fått massvis med hjälp via Hälsoslussen. Jag har bland annat träffat en psykolog ett flertal gånger som hjälpt mig med stresshantering. Min smärta i nacke och rygg har blivit bättre tack vare behandlingar hos fysioterapeuten. Jag fick även råd från min hälso- och rehabvägledare att flagga för chefen som ledde till att vi hade gemensamma möten, säger Linnéa och fortsätter:

– Det som har betytt extra mycket är den breda hjälpen jag fått med både den psykiska och fysiska hälsan. Jag är positivt överraskad över stödet jag fått via Hälsoslussen.

”Nu har jag lärt mig att tyda varningssignalerna”

Idag mår Linnéa betydligt bättre. För ett år sedan kunde hon knappt drömma att hon skulle må så här bra idag.

 – Jag har lärt mig att tyda varningssignalerna och det är tack vare att jag har kommit in i ett mer lugn. Nu har jag haft två migränanfall det senaste året och innan det hade jag kanske två eller tre i månaden.

Linnéa Gustavsson.jpg

Meditation och andningsövningar har gjort susen, då Linnéa kan göra det både hemma och på jobbet. Idag uppmärksammar hon när hon är trött och tar pauser.

På arbetsplatsen har Linnéa och hennes chef täta dialoger om dagsformen. Nu flaggar hon när det blir för mycket och de har även infört fokusdagar då hon kan fokusera på en kund per dag.

– Jag har alltid varit en tjej som tränar mycket och i samband med att jag blev sämre så prioriterades det bort. Men nu är jag igång med att träna igen och idag utövar jag en annan typ av träning som yoga och pilates. Tack vare alla verktyg som jag har fått från Hälsoslussen är jag nu mycket lugnare i mig själv och både mår och sover bättre.

Linnéas råd till andra:

1. Ta varningssignalerna på allvar

Ignorera inte varningssignalerna som jag gjorde under lång tid. Jag vet att det är otroligt svårt att stanna upp och känna efter när man är pressad och stressad. Men det är just då du behöver hjälpen som mest.

2. Våga sök hjälp och var öppen med ditt mående

När jag vågade vara öppen om hur jag mådde fick jag hur mycket stöd som helst. Dina nära och kära och arbetsgivaren är måna om att du ska må bra, våga ta den första kontakten och låt de finnas där för dig

3. Du behöver göra förändringar och förstå att det tar lite tid

Det låter klyschigt, men det kan vara svårt att göra förändringar. Det blir inte bättre över en natt alla gånger och huvudsaken är att du kommer igång och förstår att det också tar tid.

 

Kontakta Hälsoslussen

Du kan kontakta Hälsoslussen direkt om du inte mår bra, vid t.ex. nedstämdhet, stress och sömn­svårigheter. Det spelar ingen roll om det rör jobbet eller privat­livet. Till Hälsoslussen

Hälso- och rehab­vägledare

En hälso- och rehab­vägledare bokar in ett möte med dig för att göra en bedömning av vilket stöd som behövs, t.ex. samtalsterapi, sjukgymnastik eller ergonomi. Vad ingår i hälsoförsäkringen?

Råd & stöd hela vägen

Hälso- och rehabvägledaren följer dig från start till dess att behandlingarna är avslutade och gör regelbundna avstämningar.

Hälsoinsatser som gör skillnad

Vår hälsoförsäkring gör det enkelt att hjälpa dina medarbetare. Ju tidigare vi kan upptäcka att någon mår dåligt, desto snabbare kan vi sätta in stödinsatser. 

 

Så fungerar Hälsoförsäkringen

Andra läser också om

Fler nyheter