Vägen tillbaka från sjukskrivning – hur funkar det när vi har en hybrid arbetsplats?
Om du har medarbetare som är sjukskrivna har du säkert tankar och funderingar kring hur du bäst anpassar arbetet vid återgång. Bra planering, en öppen dialog och uppföljning är A och O – inte minst då många av oss har en hybrid arbetsplats. – Det ställs högre krav på chefer och ledare nu, säger David Linde, hälso- och rehabvägledare hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center, som här ger tips och råd kring hur du som arbetsgivare bör agera.
Först och främst, vad har man egentligen för ansvar som arbetsgivare? Och vad kan du förvänta dig av medarbetaren?
– Som arbetsgivare har man ett lagstadgat ansvar att uppmärksamma rehabiliteringsbehov hos de anställda, vidta arbetsanpassningar och åtgärder för att möjliggöra att en medarbetare kan komma tillbaka till jobbet. Detta innebär bland annat att du senast dag 30 i sjukskrivningsperioden behöver ha upprättat en plan för återgång i arbete med information om hur din medarbetare ska komma tillbaka till jobbet – om du bedömer att sjukskrivningen kommer vara i minst 60 dagar, säger David Linde.
– Som medarbetare har man i sin tur ett ansvar i att delta i rehabiliteringsplaneringar och i de åtgärder som erbjuds baserat på själva planeringen. Det omfattar också olika avstämningsmöten och uppföljningar, fortsätter David.
Planera för återgång i god tid
Balansen mellan jobbets krav och utmaningar och medarbetarens kapacitet och förmågor är viktig. Det är därför bra att tidigt börja planera och påbörja arbetet inför återgång. Även under tiden en medarbetare är heltidssjukskriven är det bra att göra en överenskommelse gällande hur kommunikationen ska se ut. Vissa medarbetare vill ha regelbunden kontakt, andra mindre.
– Inför arbetsåtergång är det viktigt att i god tid göra en ordentlig plan tillsammans med medarbetaren där ni bestämmer vilka arbetsuppgifter som är aktuella, hur arbetstiden ska fördelas, att planen kommuniceras till berörda kollegor och att ni enas om när uppföljning ska ske. Det ska vara en gemensam överenskommelse, säger David.
Att träffas via ett videomöte är till fördel då man bara genom att se varandra kan fånga upp mycket kring hur medarbetaren mår.
– Det kan kännas klurigt till en början, men till slut kommer man fram till ett bra arbetssätt som passar medarbetaren, säger David.
Inför en ”kollegedialog”
Vid sjukskrivning är det lätt att kontakten med kollegorna rinner ut i sanden. Utöver rehabilitering för att stärka individen är det också bra att ta med kollegorna i ett tidigt skede.
– Stäm av hur medarbetaren vill att kontakten med kollegorna ska se ut under sjukskrivningstiden. En del vill att chefen ska föra dialogen med gruppen, andra vill själva ta kontakt med sina kollegor och berätta om hur man mår och hur man önskar bli bemött före, under och efter återgång, säger David, som tipsar om att införa en ”kollegiedialog”.
– Då det just nu är vanligt att arbetsåtergång först sker i hemmet och inte på arbetsplatsen blir det inte några naturliga fikastunder med kollegorna. En rekommendation kan vara att boka in gruppen på en digital fikastund vid hemarbete. På så vis får medarbetare som varit borta från arbetsplatsen en längre tid möjlighet att känna sig som en i gruppen, säger David.
”Förespråkar mycket kontakt”
Att jobba på en hybrid arbetsplats och tillbringa mindre tid på kontoret är lika med färre möten och dialog – samtidigt som kraven på just detta ökar i en sådan här situation. Det är därför extra viktigt att boka in regelbundna avstämningar med medarbetare som är – eller är på väg – tillbaka, menar David.
– Se till att det finns en fast tid där ni går igenom veckan som varit; vad har fungerat bra, vad har fungerat mindre bra och vad behöver förändras till kommande vecka. Uppföljning av planen är verkligen A och O! säger han
– En kollega kan vara tillsatt för att stötta i det dagliga arbetet men jag rekommenderar att uppföljningarna ändå sker med närmaste chef. Jag förespråkar mycket kontakt, med samtidig hänsyn till vad som passar medarbetaren, fortsätter David.
En annan aspekt att ha i åtanke är att i den mån det går planera in möten utefter medarbetarens schema.
– Titta på hela mötesstrukturen och planera in aktuella möten efter individens dag. Vid deltidsarbete bör mängden möten begränsas men att få vara delaktig i avdelningsmöten och liknande kan ha ett mervärde i sig, säger David.
Vill du som chef få hjälp med rehabiliteringsprocessen?
Hälso- och rehabvägledarens 5 tips till dig som arbetsgivare
- Dialog och kommunikation är en grundförutsättning
- Våga fråga – och prata öppet
- Gör en bra planering tillsammans med medarbetaren
- Uppföljning av planen är A och O!
- Försök ta ett digitalt möte i den mån det går. Skapar en varmare och mer närvarande dialog än mejl eller telefon.
Andra läser också om
Sista minuten-tips för dig som är egenföretagare
Du som är företagare har fram till 31 december att göra avsättningar och avdrag för pensionssparande. – Det är ett ... Läs mer
Chefens hemliga vapen vid rekryteringar
Lön, semesterdagar och friskvårdsbidrag i all ära. Som chef har du ett bortglömt trumfkort på hand vid ... Läs mer
Sveriges nöjdaste kunder – sju år i rad!
Sveriges pensionskunder har sagt sitt – igen! För sjunde året i rad har vi Sveriges nöjdaste företagskunder i kategorin ... Läs mer