Så får du effektiva promenadmöten
En trend som fått stort genomslag de senaste åren är så kallade ”walk and talk”-möten. Det vill säga att mötena flyttar ut från kontoret och ersätts av en promenad i det fria. Inför höstens fortsatta rekommendationer om hemarbete och social distansering känns denna typ av sammankomster mer aktuella än någonsin. – Fördelarna är många. Inte minst att kreativiteten ökar samtidigt som motionen stärker vårt välmående, säger Gunnel Edström, psykolog hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center, som här ger sina bästa tips.
Minskad stress, bättre sömn och du tänker friare. Det är några av fördelarna med regelbunden motion och frisk luft. Promenadmöten har alltså många plus. Men trots att de varit i ropet i flera år, och många arbetsplatser även infört en speciell bokningsfunktion i Outlook, är de inte alltid helt lätta att få till.
– Tröskeln att hoppa upp ur den bekväma kontorsstolen till en promenad kan kännas hög, men har man bara gjort det en gång känns den betydligt lägre, säger Gunnel Edström, och lägger till att allt handlar om rutiner.
– Det blir superbra tajming nu efter sommarledigheten. Försök få in promenadmöten redan under de första veckorna efter semestern, där finns ett litet fönster nu att göra dem till en vana, säger Gunnel.
"Storgruppsmöten ett perfekt tillfälle"
Promenadmöten är bäst lämpade för två till tre deltagare – och man behöver inte alltid vara med fysiskt.
– Ett exempel är att en är med på telefon och två promenerar, så man inte fastnar i att alla måste träffas och gå tillsammans. Vi har ju faktiskt all teknik som krävs, säger Gunnel.
Storgruppsmöten där du är med för att lyssna och ta del av information är ett annat exempel där möjlighet att gå ut och delta via en promenad istället för att stanna inomhus finns.
– Här är det mycket bra om chefer och ledare är goda förebilder och både bokar in promenadmöten och uppmuntrar sina medarbetare att gå ut samtidigt som de lyssnar på stormöten. Omväxlingen ökar både engagemang och arbetslust, fortsätter Gunnel.
– Ett medarbetarsamtal kan till exempel få en ny dimension om man bara växlar omgivning. Lite svårare samtal kommer ofta lättare i en annan kontext, och det kan faktiskt vara samma för ett samtal mellan chef och medarbetare, fortsätter hon.
Tydlig agenda och tydliga roller
Precis som vid ett ”vanligt” möte på kontoret är det viktigt med en tydlig agenda med ett par hållpunkter och att mötet summeras i efterhand.
Ett annat tips är att dela upp rollerna sinsemellan och bestämma vem som håller i mötet och vem som antecknar. Och försök vara så förberedda som möjligt.
– Se till att mobilen är laddad och använd den som anteckningsblock. Kolla även på väderprognosen innan du går ut så att du är redo med både kläder och eventuellt ett paraply, säger Gunnel.
– Det är bra om företaget kan presentera ett par passande rundor nära kontoret som tar olika lång tid att gå eller att du vid hemarbete har några olika alternativ. Om du vill vara helt säker på att inte bli störd av trafik eller förbipasserande är en runda i naturen toppen att ha på lager, fortsätter Gunnel.
Slutligen, ta steget och börja med promenadmöten nu!
Gunnels 5 bästa tips för effektiva promenadmöten
- Ha en tydlig agenda för mötet
- Bestäm promenadsträcka innan ni går ut
- Sätt tydliga roller. Det vill säga, vem håller i mötet och vem antecknar?
- Summera mötespunkterna i slutet
- Skriva gärna rent alla punkter på dator och skicka ut till alla
Andra läser också om
Hjälpen via Hälsoslussen förändrade allt: ”Trodde inte att jag kunde må så här bra”
I flera år besvärades Linnéa Gustavsson av svår huvudvärk och migränfall. Det påverkade allt i hennes liv – både på ... Läs mer
Forskaren förklarar: Så ökar du ditt välmående genom att ’’bubbelhoppa’’
Vill du vidga dina perspektiv, öka din kreativitet och arbeta bättre med andra? Och samtidigt öka ditt välmående? Genom ... Läs mer
Vägen tillbaka från sjukskrivning – hur funkar det när vi har en hybrid arbetsplats?
Om du har medarbetare som är sjukskrivna har du säkert tankar och funderingar kring hur du bäst anpassar arbetet vid ... Läs mer