Gå till innehåll

Efter tuffa åren – nu ser det ut att vända för svenska företag

Efter sommaren ser det ut att vända för svenska företag. Det säger Johan Grip, chefsekonom på Företagarna, i vår podd ”En påse pengar”. "Hushållens köpkraft är nyckeln till framgång”.

Lyssna till 15-minuterssamtal med Johan Grip i vår podd "En påse pengar".

Svenska småföretag har det tufft. Höga kostnader, svag efterfrågan och en utdragen lågkonjunktur har satt djupa spår. Men enligt Johan Grip, chefsekonom på Företagarna, kan en vändning vara inom räckhåll – om hushållens köpkraft stärks kan företagens bördor lättas. I vår podd ”En påse pengar” ger han en skarp analys av läget och pekar på vägar framåt.

Lågkonjukturen är inte som andra

Den ekonomiska nedgången ser annorlunda ut nu än tidigare.

– Först hade vi pandemin. Sen kom el- och kostnadskrisen efter Rysslands invasion av Ukraina, och sen på det kommer den här låga efterfrågan, säger Johan Grip.

Företagen kan inte höja priserna för att kompensera de ökade kostnaderna, vilket urholkar lönsamheten. I Företagarnas Småföretagsbarometer pekas svag efterfrågan ut som det största hindret för tillväxt – en tydlig förändring från tidigare år då bristen på kompetent personal varit det främsta problemet.

Två nycklar till återhämtning

För att bryta den negativa spiralen ser Johan Grip en tydlig lösning. Det krävs ökad köpkraft hos hushållen och lägre kostnader för företag.

– Vill vi att fler ska komma i arbete, ja då måste det vara billigare att anställa, säger han och nämner sänkta arbetsgivaravgifter som en möjlig åtgärd.

Samtidigt tror han inte att hushållens konsumtion kommer att återgå till tidigare nivåer.

– Väldigt många hushåll har fått en kallsup, säger han.

Johan Grip syftar då på skiftet från låga räntor och stigande tillgångsvärden till dagens tuffare ekonomiska verklighet. Många hushåll prioriterar nu sparande och tänker efter innan de spenderar.

Han uppmanar till en balanserad syn på konsumtion.

– Man får nog bara gå till sig själv och fundera på: vad värderar jag att lägga pengar på? Så att man inte drar ned på fel saker, säger Johan Grip.

Tullarna försvårar

För företagen handlar det om att vara redo när konjunkturen vänder.

– Man kan inte dra ner på allt, för då har du inget företag kvar, säger han.

De senaste veckornas utspel om tullar från president Donald Trump ökar osäkerheten. För svenska företag, som ofta är beroende av globala leveranskedjor, innebär tullarna ökade kostnader och planeringsproblem.

– Förutsättningar för att planera blir ju jättesvårt när man inte vet vad som gäller från en timme till en annan, konstaterar Grip.

Räntesänkningar och långsiktiga reformer

Räntesänkningar kan ge viss lättnad. Enligt Konjunkturinstitutets prognos väntas styrräntan sjunka till 1,5 procent i sommar, något många företag ser fram emot. Men Johan Grip efterlyser också långsiktiga reformer, exempelvis satsningar på yrkeshögskolan som kan ge större tillgång till ”lämplig personal”.

– Lämplig personal betyder hel och ren, dyker upp i tid, vill arbeta, säger han.

Trots allt finns en försiktig optimism. Efter sommaren kan stigande reallöner och stabilare räntor ge hushållen andrum, vilket i sin tur kan lyfta företagen.

– Jag hoppas att det börjar ta fart igen när man märker att räntorna ska vara kvar på en lägre nivå och reallönerna börjat stiga, säger han.

Till småföretagarna har han ett tydligt råd.

– Våga tro på er själva. Det handlar verkligen om att det finns en kraft i att vara småföretagare och du är där av en anledning. Du skapar någonting som någon annan inte gör. Du skapar en tjänst eller en vara som inte fanns tidigare. Eller så fanns det en tidigare, men du försöker göra det lite lite bättre, säger han.

Till nyhetsarkivet