Gå till innehåll

En flexibel pensionslösning till nyckelperson

Som ett komplement till vanlig tjänstepension finns ett flexibelt alternativ som passar bland annat chefer, ledningsgrupp och andra nyckelpersoner: nämligen Direktpension. För att göra alternativet smidigt för dig som arbetsgivare har vi nu förbättrat vår utbetalningsstjänst. – Vi har Direktpension till några av våra tidigare anställda och får hjälp med alla utbetalningar, vilket är väldigt smidigt, säger Petra Stejre, HR Business Analyst på Stena Line Scandinavia AB. Här förklarar vi hur det fungerar.

Ett löfte om pension

Genom ett avtal kan du som arbetsgivare tillsammans med din medarbetare bestämma villkoren för pensionen. Avtalet kallas pensionsutfästelse och fungerar som ett löfte om att pensionen betalas ut direkt från företaget till medarbetaren i fråga.

Som säkerhet för pensionsutfästelsen tecknar du som arbetsgivare en kapitalförsäkring som företaget äger. Kapitalförsäkringen pantsätts till förmån för medarbetaren som då har rätt till hela eller en del av försäkringens värde beroende på vad som är avtalat. 

Smidigare utbetalningar

För att göra det så enkelt som möjligt för dig som arbetsgivare har vi nu förbättrat vår utbetalningstjänst. Det innebär att vi kan hjälpa till med att betala ut pensionen direkt till mottagaren, eller till både företaget och mottagaren, när endast en del av kapitalförsäkringen är pantsatt. Vi har också adderat funktioner som gör att du kan välja om utbetalning av preliminär inkomstskatt ska gå till företagets skatte- eller bankkonto.

Så funkar Direktpension

”Sparar tid för oss”

Förutom att själva utbetalningstjänsten är smidig tycker Petra Tejre på Stena Line att det är tryggt att få hjälp hela vägen.

– Från Skandia får vi också varje månad en sammanställning om vad och hur mycket som dragits och det underlättar verkligen uppföljningen, säger Petra.

 

Vill du veta mer om Direktpension?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Boka ett möte här

 

Andra läser också om

Till nyhetsarkivet